Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

I går var jag ute på ett längre pass och bestämde mig för att periodvis experimentera med att landa på framfoten. Det kändes som att steget flöt på bra och jag upplevde det som ganska avslappnad löpning.

Det är dock en sak jag känner måste vara fel. Varj

Vad har du för skor? Det är väldigt svårt att springa framfotslöpning med skor med mycket uppbyggnad/dämpning i hälen, upplever jag i alla fall.

Landning på framfoten bör kombineras med lite högre knälyft, landning under kroppen (snarare än framför) och att man egentligen aldrig har någon "landningsfas" utan man skjuter ifrån direkt. Jag misstänker att du landar framför kroppen och börjar skjuta i

Johanna: Oj, det borde jag ha skrivit förstås. Jag har "vanliga" löparskor, med uppbyggnad. För den som verkligen är intresserad är det Saucony Progrid Triumph Vizipro. Jag kan tänka köpa att det blir en skillnad. Jag kanske måste överkompensera och vika

Nej, att ändra teknik är nog inte så lätt, och jag förväntar mig inte att det plötsligt ska lossna, utan det handlar snarare om att sakta nöta in tekniken under månader. Därmed tror jag inte man ska överdriva på varje enskilt pass utan nöja sig med att kö

Ett annat sätt att lära sig är att springa barfota en liten stund i slutet av löppasset eller i samband med annan träning. På gymet kan du springa barfota eller i strumplästen antingen på löpbandet eller om du har ett rum med lite mer utrymme (gymnsatiksa

Framfotslöpning är våldsamt överreklamerat.

Om man framtvingar en landning på framfoten så blir det en bromsande effekt. Stödpunkten hamnar längre framför kroppen.

En bra landning på framfoten är en ren konsekvens av att man landar nära kroppen med lätt

Det kan också vara så att du redan innan landade som du skulle under kroppen men att det på grund av den uppbyggda hälen verkade som om du landade med hälen först. För att landa "rätt" i en uppbyggd sko behöver man överdriva lite och det kan leda till den

Rätt Olle

Har man ett par skor med en tjock häl (dvs ett par vanliga skor) skulle jag säga att lämplig landning vore på hälen... vill man landa på framfoten mer under kroppen får man se till att skaffa ett par skor utan tjock häl! En sådan är nämligen bokstavligt t