Quote from Funbeat user on 27 November 2011, 21:36Tack för alla svar. De flesta verkar vara inne på samma spår. Jag landar inte rätt och det kan ha med skorna att göra.
Det kanske är nya skor som gäller. Jag ville inte vara en i mängden av alla som tycker att det här med barfota/minimalistisk löpning ve
Tack för alla svar. De flesta verkar vara inne på samma spår. Jag landar inte rätt och det kan ha med skorna att göra.
Det kanske är nya skor som gäller. Jag ville inte vara en i mängden av alla som tycker att det här med barfota/minimalistisk löpning ve
Quote from Catharina Brattlin on 27 November 2011, 21:44Emil, det behöver inte ha med skorna att göra.
Jag springer på framfoten och i Asics Nimbus, tjockskornas konung, utan problem. Det jag har gjort har varit att FÖRST ha tränat in löpsteget barfota, som Börje är inne på, och sen använt mig av framfotatekn
Emil, det behöver inte ha med skorna att göra.
Jag springer på framfoten och i Asics Nimbus, tjockskornas konung, utan problem. Det jag har gjort har varit att FÖRST ha tränat in löpsteget barfota, som Börje är inne på, och sen använt mig av framfotatekn
Quote from Funbeat user on 27 November 2011, 21:45Emil, jag tycker du gör rätt i att inte ändra allt på en gång. Om du vill behålla skorna så får du strunta i vilken del av foten som nuddar marken först. Det finns ingen forskning som visar att det är ett problem. Efter ett tag kommer du nog att vilja byt
Emil, jag tycker du gör rätt i att inte ändra allt på en gång. Om du vill behålla skorna så får du strunta i vilken del av foten som nuddar marken först. Det finns ingen forskning som visar att det är ett problem. Efter ett tag kommer du nog att vilja byt
Quote from Funbeat user on 27 November 2011, 21:45Nu måste man ju inte gå till ytterläget och börja springa barfota/minimalistiskt bara för att man vill förbättra sitt löpsteg. Det finns många skor där i mellan med olika vikt och olika tjocklekar på sula & häl. Själv ratar jag fullständigt alla tunga tjo
Nu måste man ju inte gå till ytterläget och börja springa barfota/minimalistiskt bara för att man vill förbättra sitt löpsteg. Det finns många skor där i mellan med olika vikt och olika tjocklekar på sula & häl. Själv ratar jag fullständigt alla tunga tjo
Quote from Funbeat user on 27 November 2011, 22:33Sylvia: Jag har provat att luta mig mer framåt (inte genom att böja höften, utan luta hela kroppen, som det brukar påpekas). Effekten blir att det går snabbare - nästan ohållbart snabbt. Jag märkte inte någon skillnad i landningen då - i alla fall inget a
Sylvia: Jag har provat att luta mig mer framåt (inte genom att böja höften, utan luta hela kroppen, som det brukar påpekas). Effekten blir att det går snabbare - nästan ohållbart snabbt. Jag märkte inte någon skillnad i landningen då - i alla fall inget a
Quote from Funbeat user on 28 November 2011, 00:06Jag bestämde mig för ett år sen att byta från en kraftig hälisättning till ett lättare framfotasteg. Det gick att göra över en natt och med korta rundor, stela vader, lyckades jag efter ca sex veckor springa hyfsat med mitt nya steg. Bestämde mig bara för
Jag bestämde mig för ett år sen att byta från en kraftig hälisättning till ett lättare framfotasteg. Det gick att göra över en natt och med korta rundor, stela vader, lyckades jag efter ca sex veckor springa hyfsat med mitt nya steg. Bestämde mig bara för
Quote from Funbeat user on 28 November 2011, 19:04Emil-> När jag började springa med högre kadens och lämna hällöpningen upplevde jag det likadant som du. Det som hjälpte mig var löpskolning där jag fokuserade mycket på höga knän, bli mer aktiv i nedåtfasen av steget (lite som Markus beskriver) och att l
Emil-> När jag började springa med högre kadens och lämna hällöpningen upplevde jag det likadant som du. Det som hjälpte mig var löpskolning där jag fokuserade mycket på höga knän, bli mer aktiv i nedåtfasen av steget (lite som Markus beskriver) och att l
Quote from Funbeat user on 28 November 2011, 20:18Det här med löpteknik är intressant. Problemet är bara att identifiera orsak och verkan. De flesta vill nå samma mål, men om man inte koncentrerar sig på orsaksfaktorerna så får man inte den verkan man vill ha. Att springa på framfoten behöver inte vara e
Det här med löpteknik är intressant. Problemet är bara att identifiera orsak och verkan. De flesta vill nå samma mål, men om man inte koncentrerar sig på orsaksfaktorerna så får man inte den verkan man vill ha. Att springa på framfoten behöver inte vara e
Quote from Funbeat user on 28 November 2011, 23:53>Trist om man måste köpa nya skor bara för att testa framfotalandning dock
Pssst... Aquasocks. 150 pix. Simbutiken i Uppsala.
Ta det varligt i början.
>Trist om man måste köpa nya skor bara för att testa framfotalandning dock
Pssst... Aquasocks. 150 pix. Simbutiken i Uppsala.
Ta det varligt i början.
Quote from Elias Engqvist on 29 November 2011, 00:36Det kan väl aldrig vara trist att köpa skor???
Det kan väl aldrig vara trist att köpa skor???