Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningUte i snön eller inne på band?
You need to log in to create posts and topics.

Fick en fråga av en löparvän i veckan. Gav mitt svar men har klurat lite på alternativen. Slänger ut frågan till "panelen" och ser om jag reviderar min åsikt.
Om jag vill bli snabb och uthållig på halv och helmaraton ska jag då springa de flesta passen ut

Jag vill vara snabb på hel- och halvmaraton och springer definitivt mest ute i snön. Har jag en väldigt tidig vårmara och vill vara snabb på just den så händer det dock att jag springer inne på banorna lite mer.

Vintern är ett utmärkt tillfälle till att

Förr var jag rabiat motståndare till att springa på löpband. Nu tycker jag att man kan variera sig även med det och springa där det passar ens liv och träning bäst för tillfället. Jag vet inte om jag blivit gammal och vis eller gammal och lat. Gammal har

Gammal och mjuk? Antagligen för lite snöpulsning, för det gör en hård i kropp och själ.

Det är så fint att man kan göra det som passar en bäst. För vissa fungerar det mycket bättre att köra på bandet av olika skäl men andra vill hellre springa ute.

Men det är inte så dumt att rumla runt i skogen och få en skonsam träning i snön. Även om far

Det svar jag gav var ungefär det Mackan skrivit (fast jag uttrycker det inte lika bra)
Bygg upp styrka i pannben, småmuskler och få naturlig kupering ute. När jag sen gick och tänkte för mig själv slog det mig att jag svarat utifrån mina behov och min dri

Tack.

"Den bästa träningen är den som blir av." – Precis!

Betyder det att man aldrig kan träna för mycket? 😉

Ja, självklart. Löpning ute är bättre än löpning på löpband 10 av 10 gånger. Och det inkluderar då det är 60 cm snö och/eller 20 minusgrader.

Om du har ett eget band hemma och kör på 2% lutning eller mer så kan du få ett bra pass med massor av löpstyrka, samtidigt som du kan titta på nån film eller nåt och kanske vara trevlig med frugan samtidigt.