Quote from Guest on 15 March 2008, 11:42Nu har jag joggat med pulsmätare för första gången!! Fasar dock över min höga puls (220 - ålder innebär en maxpuls för mig på 184).
Jag har just varit ute och joggat en mil i lätt tempo (74 min) men låg på en snittpuls på 169 och en maxpuls på 229!!! De
Nu har jag joggat med pulsmätare för första gången!! Fasar dock över min höga puls (220 - ålder innebär en maxpuls för mig på 184).
Jag har just varit ute och joggat en mil i lätt tempo (74 min) men låg på en snittpuls på 169 och en maxpuls på 229!!! De
Quote from ellen olsson on 15 March 2008, 11:52Det är fullt möjligt. Idiotformeln är helt värdelös och borde förpassas till historiens skräphög. Det är tragiskt att den används så flitigt i både litteratur och säljsnack!
Edit: Det är värt att tillägga att maxvärdet på 229 slag kan komma från störning
Det är fullt möjligt. Idiotformeln är helt värdelös och borde förpassas till historiens skräphög. Det är tragiskt att den används så flitigt i både litteratur och säljsnack!
Edit: Det är värt att tillägga att maxvärdet på 229 slag kan komma från störning
Quote from Funbeat user on 15 March 2008, 11:54Det bästa är att gå och ta ett riktikgt maxtest?
Vad tror du min maxpuls kan hamna på?
Det bästa är att gå och ta ett riktikgt maxtest?
Vad tror du min maxpuls kan hamna på?
Quote from Funbeat user on 15 March 2008, 13:05Så är det för mig med. Jag kan ha en hög puls när jag springer utan att jag känner att jag tar ut mig så väldigt hårt. Om jag inte springer i det tempot så känns det inte som en riktig träning. Jag vill få ut något av träningen! Kan man inte mäta maxpulse
Så är det för mig med. Jag kan ha en hög puls när jag springer utan att jag känner att jag tar ut mig så väldigt hårt. Om jag inte springer i det tempot så känns det inte som en riktig träning. Jag vill få ut något av träningen! Kan man inte mäta maxpulse
Quote from Funbeat user on 15 March 2008, 13:13Hej Liza.
Som Fredrik skriver "Det är fullt möjligt. Idiotformeln är helt värdelös och borde förpassas till historiens skräphög. Det är tragiskt att den används så flitigt i både litteratur och säljsnack!"
Det bästa är att gå och ta ett riktigt maxtest
Hej Liza.
Som Fredrik skriver "Det är fullt möjligt. Idiotformeln är helt värdelös och borde förpassas till historiens skräphög. Det är tragiskt att den används så flitigt i både litteratur och säljsnack!"
Det bästa är att gå och ta ett riktigt maxtest
Quote from Fredrik Närenfors on 15 March 2008, 14:41Maxpulsen är egentligen tämligen ointressant. Ta istället reda på din tröskelpuls. Det är lättare och utifrån den kan du skatta din maxpuls ganska bra. Tröskelpulsen brukar ligga nånstans runt 90% av HRmax. Åtminstone när du har tränat lite så du inte är
Maxpulsen är egentligen tämligen ointressant. Ta istället reda på din tröskelpuls. Det är lättare och utifrån den kan du skatta din maxpuls ganska bra. Tröskelpulsen brukar ligga nånstans runt 90% av HRmax. Åtminstone när du har tränat lite så du inte är
Quote from Funbeat user on 15 March 2008, 14:54Som Fredrik skrev, så kan den trådlösa överföringen mellan sändarband och pulsklocka störas av diverse kraftiga magnetfält i vår omgivning. Jag har läst om folk som råkat ut för det med trådlösa cykeldatorer, och sett att maxfarten efter en runda kan ha v
Som Fredrik skrev, så kan den trådlösa överföringen mellan sändarband och pulsklocka störas av diverse kraftiga magnetfält i vår omgivning. Jag har läst om folk som råkat ut för det med trådlösa cykeldatorer, och sett att maxfarten efter en runda kan ha v
Quote from Funbeat user on 17 March 2008, 11:03Det kan vara störningar och så är formeln inte alls tillförlitlig. Du kan ha ett högt startvärde och du kanske varit hyfsat aktiv.
I Camilla Porsmans bok om trängin för kvinnor föreslår hon den här formeln om du varit aktiv
210-(0,5*åldern) = maxpuls
så d
Det kan vara störningar och så är formeln inte alls tillförlitlig. Du kan ha ett högt startvärde och du kanske varit hyfsat aktiv.
I Camilla Porsmans bok om trängin för kvinnor föreslår hon den här formeln om du varit aktiv
210-(0,5*åldern) = maxpuls
så d
Quote from Funbeat user on 17 March 2008, 11:28Hmm...detta ang puls...
Om jag nu använder mig av den "kassa" formeln 220-ålder ger det mig en maxpuls på 197. Hur många procent av dessa bör jag ligga på för effektiv fettförbränning? Har hört att det är bättre med lågintensiv träning när man vill gå ne
Hmm...detta ang puls...
Om jag nu använder mig av den "kassa" formeln 220-ålder ger det mig en maxpuls på 197. Hur många procent av dessa bör jag ligga på för effektiv fettförbränning? Har hört att det är bättre med lågintensiv träning när man vill gå ne
Quote from Funbeat user on 17 March 2008, 11:34å nej ... inte den frågan igen 😉
Ju högre puls du kan hålla under längre tid desto mer bränner du. Även av fett.
Vid lägre puls är procentandelen fett högre, men förvandlar du det till gram per timme så minskar inte din fettförbränning för att pulsen ök
å nej ... inte den frågan igen 😉
Ju högre puls du kan hålla under längre tid desto mer bränner du. Även av fett.
Vid lägre puls är procentandelen fett högre, men förvandlar du det till gram per timme så minskar inte din fettförbränning för att pulsen ök