Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVåga köpa odämpade skor...
You need to log in to create posts and topics.

Nu är det så här, att jag har fastnat för motionsformen jogging/löpning. Vet att det är skillnad på de två stilarna. Men eftersom jag är ny så blir det lite kombinerat.

Fick i veckan prova att springa i bara strumplästen på löpbandet, och det var ju så

Varför ett nytt löpsteg??????

Ett par med hygglig dämpning men kanske mindra drop (höjdskillnad) mellan framfot och häl är vad jag skulle satsa på.
Tror iofs att Nike Free stämmer hyggligt in på det, men har aldrig testat dem.

Jag vill lära mig ett nytt löpsteg för att jag tycker det ser mer behagligt ut om jag skulle landa på mitten av foten, framåt. Mina funderingar har varit många om jag ska bry mig om att ändra steget eftersom jag inte bara springer utan motionerar på andra

De som landar mitt på foten klampar mest. Kolla runt.
Nu är det ett sällsynt löpsteg.
De flesta använder mjuk häl till tå rullning.
Andra, dock ej så många mjuk tå till häl.
Plus 1.000 andra varianter.

När du springer - får du klagomål på att du klamp

Ulli: Om du vill springa odämpat så gör det, alltså håll dig borta från Nike Free eftersom de i min mening kombinerar de sämsta egenskaperna hos dämpade och odämpade skor.

Mitt tips till dig och alla andra som är nyfikna på att ändra löpsteget till något

Det är inte bara om fotisättning. Det är viktigt men inte allt
Den här videon brukar vara en inspirerande ögonöppnare

EDIT: Vad Olle sa. Glöm Nike Free-serien

Köp ett par sandaler i för stor storlek.
Garanterar ett annolunda löpsteg.(Tönt!)

+1 Olle

Jag gillar den sammanfattningen, mycket bra!

Min egen erfarenhet är att ju mindre dämpning man har i skorna, desto snabbare anpassar man sig till detta löpsteg. Ibland ser man i tidningar att de rekommenderar att man skall börja på gräsmatta ell

Hm, jag är mer skeptisk till helt odämpade skor även om jag håller med om mycket vad Olle skriver.

Jag tror iofs att det är nyttigt att springa barfota (korta stunder, då och då) på hårt underlag för att hitta ett mjukt steg. Däremot tror jag att kroppe