Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVægttab før halv marathon?
You need to log in to create posts and topics.

En bekendt som har løbet marathon for flere år siden, sagde at det anbefales at tabe sig nogle kilo og derefter "fylde på med kulhydrater".

Jeg løber mit livs første halvmarathon d. 8/5 og marathon 14/8 i Helsinki.

Og så ville jeg gerne høre fra erfarn

Nej, det skall du inte. Du skall äta helt normalt och så skall du toppa glykogendepåerna med vitargo carboloader. Om du kan få vitargo under loppet skall du dricka det också (på marathon) så räcker det. Lycka till!

http://www.vitargo.se

Jag förstår inte riktigt vitsen med att kolhydratladda med Vitargo. Om man nu ens ska kolhydratladda (för de flesta räcker det att äta som vanligt samtidigt som man minskar träningsdosen), så kan man väl ändå äta vanlig mat.

För mig handlar det om att jag tycker det är svårt att äta riktigt mycket utan att få problem med magen och då funkar vitargo eller annan kolhydratdryck utmärkt!

Exakt! Det känns bra att känna sig lätt och veta att man maxat sina glykogendepåer istället för att känna sig fet och ha magen full av mat på tävlingsdagen.

Glykogendepåerna lär vara fulladdade ändå om man bara drar ner på träningsmängden dagarna innan loppet (vilket man vanligtvis gör) och äter precis som vanligt. En halvmara (som det handlar om i detta fall) behöver verkligen ingen speciell laddning.

Till maran som hon nu faktiskt visst skall springa rekommenderar jag vitargo. En halvmara behöver man inte ladda inför alls.

Personligen tycker jag att jag känner stor skillnad om jag laddar med vitargo eller inte. Sedan om effekten är psykologisk eller

Jeg har jo under alle omstændigheder planlagt at spise pasta, ris og kartofler i lidt større mængder end jeg plejer både før halv og hel marathon. Sørger også nu for at få sund kost.

Plejer at bruge energi gel på lange løbepas - det virker godt.

Var ege

Hela haussen med att kolhydratladda osv. har ingen medicinsk grund. Kroppen klarar sig fint på det man normalt äter, och om man känner att man behöver dricka under loppet (vilket inte alls är nödvändigt för 2 mils löpning) så kan man dricka vatten.

Jag ä

Fast, jag håller inte med!

Inför Göteborgsvarvet lyssnade jag på en massa förståsigpåare, som sa att man minsann inte behövde kolhydratladda inför såna korta lopp, som halvmarathon.

Kontentan blev att jag frångick min vanliga laddning, med extra pasta o