Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningVärdelös på att simma
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Jag brukar ha "lätt för" de flesta idrotter men simning är för mig ett mysterium. Jag upplever helt enkelt att jag sjunker som en sten!! :@

Därför har jag inte heller simmat på många år (tränat alltså). Men kanske dax att ta upp kampen. Min fråga:

Flera orter runt om i landet erbjuder nybörjarkurser för vuxna på sina bad, jag råder dig mer än varmt att hoppa på en dylik kurs.
Vissa tränare verkar kunna lära allt från blyklumpar till tegelstenar att simma så några värdelösa fall tror jag inte finns.

Jag tror absolut att du kan lära dig simma. Jag har varit en sån som inte kommer framåt överhuvudtaget och bara sjunker, men det blir bättre och bättre med träning. Gå på någon nybörjarkurs så lär du dig snabbt.

Käka ister och drick grädde i ett halvår, så flyter du bra sen! 😉

Nä, men testa att göra flytövningar ett tag. Lägg dig platt i vattnet med armarna utsträckta framför dig och benen rakt bakåt. Använd benen/fötterna för att lätt, lätt sparka dig uppåt nä

Tack för tipsen, ja det kanske är smartast att gå en nybörjarkurs. Som sagt vare sig om jag ska simma 1000m eller 200m får jag slita som ett djur. Har försökt ta ut rejäla tag och glida fram men man bara faller, så det är ett frenetiskt vevande eller väld

Det är svårt som nybörjare att ha koll på hur man har kroppen i vattnet. Även utan en nybörjarkurs kan du komma långt på att simma ihop med en kompis som kan titta och tillrättavisa.

Jag går på Rasmus linje - lär dig flyta först. Det löste det mesta för mig.

Maugwa: Då du berättar om hur du simmar skriver du hela tiden att du TAR I" - Det kan vara det som är lite av problemet. Man flyter som bäst då man är avslappnad - och som flera redan har sagt nu - att flyta är början till att simma (om du inte ska simma

Om du ska simma Vansbro så kan du köra med våtdräkt och då ska det mycket till om du sjunker.
Ta kontakt med din närmaste simklubb. Kolla på deras hemsidor. Där står det när nästa kurs startar.
Om du bor i Järfälla så har vi en på gång.

>"Som sagt vare sig om jag ska simma 1000m eller 200m får jag slita som ett djur."

I vattnet har du inte så mycket nytta av starka muskler och god kondition, om du inte kan grunderna i simning.

Vattnet är 880 gånger tätare än luft, därför bromsar det my