Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningVärdelös på att simma
You need to log in to create posts and topics.

Tekniskt bra bröstsim är svårt. Enligt de "lärde" är bröstsim kanske det svåraste simsättet, om man ska göra det korrekt. Vilket kanske låter konstigt för nordbor, som oftast inte kan något annat än bröstsim

En förklaring jag har hört på detta, är att br

Trådstöld:
En lustig sak med bröstsim.
Min dotter lärde sig simma förra året. Hon var ganska rädd för vattnet till en början, korta, fanatiskt frekventa armtag gjorde att hon nästan sjönk direkt och hon ville absolut inte få huvudet under vattnet.

Jag

Det ligger mycket i det Tord.
De flesta nybörjare brukar sluta vara nybörjare när de tappar "behovet" att hålla sig över ytan.
Många lossnar det också för när de börjar öva med dolme då de kan spara mer på syret och inte blir hälften så andfådda.

En liten parantes bara... Det här ordet "dolme", var kommer det ifrån? För där jag växt upp är det synonymt med ett manligt könsorgan...

Här med, kanske någon gammal uv kan berätta?

Kåldolmar är gott.

Om man läser "Svenskt dialektlexikon : ordbok öfver svenska allmogespråket" finns ordet nämnt under "dorma" och verkar komma från latinets dormire som betyder halvsova :-).

DORMA 1, v. n. 1 1) ligga i halfsömn,
halfslumra, hålla på at

Jag tycker det är svårt med andningen. Fan om man har en pingisboll till lungor är det inte lätt att hålla andan. Kommer ihåg när man va liten, kunde man hålla andan ett par minuter. Hur många tag brukar ni ta innan ni andas?

Simmar jag längre än 75 meter måste jag gå upp i andning varje gång på ena sidan för att nå "steady-state" i syreupptagning.
Ibland skojar jag till det och byter sida men det är med fara för livet...

Henrik: Vad jag förstår är hålla andan inte den rätta melodin! Se istället till att ha ett jämnt utblås så att du är helt tömd då munnen lämnar vattnet.

Japp luften som blir kvar blir till kväve och simfartens fiende No1.
Dra ner på kadensen i armtagen också så blir det mer syre över där det behövs.