Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningVärdelös på att simma
You need to log in to create posts and topics.

Vissa övningar som min eminenta simlärare Susanne också trycker på är t ex att köra med överdriven svank i ryggen och s a s trycka röven i taket.
Men du får ju inte ge upp för att det inte går bra Henrik, det blir värre innan det blir bättre.

Stå på dig!

Tycker att jag flyter bra. Problemet är snarare att göra allt på samma gång. Därför tycker jag det är bra med dolme i början så slipper man tänka på en sak mindre. Men inte sagt att jag kör med dolme ett helt träningspass.

Manne: All annan träning är rolig. Simning tycker jag är tråkigt eftersom jag är så dålig. Svårt att motivera sig att sticka till badhuset då liksom :-). Men allt har sin tid.

Det är väldigt mycket att tänka på hela tiden. När man tänker så tar varje rörelse längre tid.
Jag hörde av någon att man i princip skulle ägna ett helt tillfälle åt en enda rörelse och nöta på det. Försöker man kombinera och tänka på rotation, handisätt

Jag har hittills inte lyckats fokusera på mer än tre av fyra saker samtidigt.
De fyra sakerna är:

* Andning (positioneringen av kroppen/huvudet samt utblås i tid och synkronisering av andning med tillgång på luft)

* Armtag (bra form, återtag ovanför vat

Jag inbillar mig att man får bäst effekt genom att nöta in det.
Å andra sidan ägnade jag det mesta av tiden att uppnå en grundsimstil och steady-state vad det gäller syreupptagning så att jag i princip kan veva på så länge det behövs.

Nu skall jag bara

Tips där är att bara slappna av med benen och bara sparka till då det behövs för att hålla balansen - och om det blir svårt eller fötterna sjunker - använd en dolme! Pss blir det färre saker att koncentrera sig på!

Jag har testat med dolme, den ger för dålig flytkraft för mig. Jag skulle behöva ha den vid fotlederna för att få det att funka...

Vad har du använt för typ av dolme? De flesta modellerna är inte speciellt bra...

Den var av nån skumplast, blå och vit. Format som en åtta i profil.