Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningVärdelös på att simma
You need to log in to create posts and topics.

Skulle vilja tipsa er som har (mer eller mindre) problem med simningen att titta lite på TI-simningen. Det finns väldigt bra flyt- och balansövningar som jag själv har använt mig av för att hitta ett bättre läge i vattnet. En del av poängen med att hitta

Rasmus, har ett lysande tips på dolme, hade också problem att hitta nån bra. Köp en sån flytgrej som ungarna har runt magen med två "tuber" bak, ser ut som dyktuber. Slit bort det vita hårda bandet som ska gå runt magen på kidsen och använd buntband för a

Oj vad många inlägg det blev här!

En kommentar på "...Jag själv har också funderat mycket på varför avslappning, strömlinjeform, balans mm. inte verkar vara något man talar så mycket om i svensk simundervisning...."

Jag håller inte med. I varjefall inte

Hör ofta snacket om att "det är svårare med bröstsim", men det är ju löjligt. Bröstsim, som folk i gemen lär sig, med huvudet ovanför vattnet hela tiden, är otroligt enkel. Crawl, å andra sidan, kräver otroligt mycket tid och träning.

Bröstsim är betydli

Är det inte så att man från Svenska simförbundet tagit fram en ny metodik som förespråkar att man väntar med bröstsim. Hur pass mycket svårare det skulle vara med bröst vet jag inte men du ska göra relativt komplicerade benrörelser samtidigt med armrörels

Jag har varit inne på det här förut.
Min dotter går på ett "babysim" där barnen till att börja med får utveckla sitt eget simsätt, och enligt dem så blir det då ngt som liknar crawl (hundsim/kattsim/ekorrsim) som lätt utvecklas till crawl.
Hon är fem nu

Vi pratar nog om olika saker. Jag tvivlar STARKT på att små barn klarar att lära sig den komplicerade synkronisering av nästan hela kroppen som krävs för att crawla, i synnerhet när det gäller andningen. Om man däremot pratar om nåt slags halvcrawl med hu

Men det är ju precis det barn inte gör. Rör armar och ben parallellt, de vill krypa i vattnet som de gör på land, därav hundsim och andra föraktade simsätt.

Skillnaden mellan hundsim och crawl är väl ändå rätt stor. Jag tvivlar också på att 3-åringar är särskilt lämpliga för att lära sig crawl, riktig crawl med huvudet under vattnet och allt. Och med tanke på de simframgångar vi haft i det här landet tycker j

Jo, men grejen är väl att barn ska LÄRA sig simma, inte kunna det redan när man släpper ner dem i vattnet? Då är det smartast att börja med det som ligger närmast det befintliga rörelsemönstret, och sen modifiera det tills de kan simma.