Quote from Funbeat user on 17 March 2010, 08:04Det finns en del syre också men det är tyvärr kopplat till kol och det är normalt fruktansvärt svårt att tillgodogöra sig på ett effektivt sätt.
Det finns en del syre också men det är tyvärr kopplat till kol och det är normalt fruktansvärt svårt att tillgodogöra sig på ett effektivt sätt.
Quote from Elias Engqvist on 17 March 2010, 08:24Och ska man vara petig så finns kvävet där hela tiden - det är snarare syret i luften som blir till koldioxid ffa...
Men det var en petitess - jag vet...
Och ska man vara petig så finns kvävet där hela tiden - det är snarare syret i luften som blir till koldioxid ffa...
Men det var en petitess - jag vet...
Quote from Funbeat user on 17 March 2010, 08:56Jag har normalt ganska svårt med andningen och är rätt långsam. Men idag så simmade jag direkt efter att ha joggat 4km. Det gick skitbra, andningen kändes inte tung, kroppen låg stabilt i vattnet och jag hade bra fart. Kunde simma 100m utan vila mot norma
Jag har normalt ganska svårt med andningen och är rätt långsam. Men idag så simmade jag direkt efter att ha joggat 4km. Det gick skitbra, andningen kändes inte tung, kroppen låg stabilt i vattnet och jag hade bra fart. Kunde simma 100m utan vila mot norma
Quote from Funbeat user on 17 March 2010, 09:04Jonatan: Du var uppvärmd, tycker själv det går bättre i slutet på ett simpass.
Jonatan: Du var uppvärmd, tycker själv det går bättre i slutet på ett simpass.
Quote from Funbeat user on 17 March 2010, 09:17Simmar jag riktigt långsamt klarar jag andning på varje sida (kan det kallas 3-takt?), men så fort jag tar i lite så blir det andning vid varje möjlighet på vänster sida (2-takt?). Öht hade jag väldigt svårt då jag började simma att andas på höger sida. K
Simmar jag riktigt långsamt klarar jag andning på varje sida (kan det kallas 3-takt?), men så fort jag tar i lite så blir det andning vid varje möjlighet på vänster sida (2-takt?). Öht hade jag väldigt svårt då jag började simma att andas på höger sida. K
Quote from Funbeat user on 17 March 2010, 10:32Kanske klumpigt uttryckt av mig. Jag blåser ut luft ur näsa och mun (avslutade en crawl-kurs för ett par veckor sen). Men tycker att jag har svårt att ta in mycket luft i lungorna och att den tar slut snabbt vid utblåsning.
Kanske klumpigt uttryckt av mig. Jag blåser ut luft ur näsa och mun (avslutade en crawl-kurs för ett par veckor sen). Men tycker att jag har svårt att ta in mycket luft i lungorna och att den tar slut snabbt vid utblåsning.
Quote from Funbeat user on 17 March 2010, 14:52Har du testat dolme Henrik?
Grejen är att det går mycket syre till att hålla benen igång men de ger bara ca 15% framdrivningsverkan.
Om du testar att slippa använda benen ett tag så tror jag också att du förbättrar din andning avsevärt och därmed din simn
Har du testat dolme Henrik?
Grejen är att det går mycket syre till att hålla benen igång men de ger bara ca 15% framdrivningsverkan.
Om du testar att slippa använda benen ett tag så tror jag också att du förbättrar din andning avsevärt och därmed din simn
Quote from Funbeat user on 17 March 2010, 16:04Ja, har testat dolme. Behöver träna mer med den bara antar jag. Blev bara irriterad att jag inte kunde crawla 50 m i sträck efter ett par träningar. Som ett resultat har jag inte varit i simhallen på mer än en månad 🙂 .
Ja, har testat dolme. Behöver träna mer med den bara antar jag. Blev bara irriterad att jag inte kunde crawla 50 m i sträck efter ett par träningar. Som ett resultat har jag inte varit i simhallen på mer än en månad 🙂 .
Quote from Funbeat user on 17 March 2010, 16:09Gör flytövningar istället. Eventuellt kan dolmen va käck om du en enstaka gång vill känna hur det känns att ligga rätt men i övrigt tror jag dolme bara sabbar din kropps förmåga att hålla läget. Efter mycket flytövningar kan du konsten att bara kicka lite
Gör flytövningar istället. Eventuellt kan dolmen va käck om du en enstaka gång vill känna hur det känns att ligga rätt men i övrigt tror jag dolme bara sabbar din kropps förmåga att hålla läget. Efter mycket flytövningar kan du konsten att bara kicka lite
Quote from Funbeat user on 17 March 2010, 16:19Brukar varva min distanspass i simhallen med dolme. Tycker själv att dolmen är bra som omväxling, ett bra sätt att få in känsla för "rätt" flytläge så man har något att jämföra med och sträva mot.
Brukar varva min distanspass i simhallen med dolme. Tycker själv att dolmen är bra som omväxling, ett bra sätt att få in känsla för "rätt" flytläge så man har något att jämföra med och sträva mot.