Quote from Elias Engqvist on 23 March 2010, 09:12Rasmus: Jag tycker att du är ute o cyklar!
Ska simma ut 500m för att komma till den nödställde så är det bra om det inte tar 15 minuter att bara komma dit! Då är svanhalssim inget bra alternativ.
Sen då man livräddar rekommenderas väl ryggsim???Edit: D
Rasmus: Jag tycker att du är ute o cyklar!
Ska simma ut 500m för att komma till den nödställde så är det bra om det inte tar 15 minuter att bara komma dit! Då är svanhalssim inget bra alternativ.
Sen då man livräddar rekommenderas väl ryggsim???
Edit: D
Quote from Funbeat user on 23 March 2010, 09:19På min svensexa fick jag simma ca 200m (kändes det som iaf) i Delsjön, ca 10C i vattnet. Jag fick våtdräkt, men inte badmössa. Jag började med mitt snabba, fina crawl (nåja), och fick ge upp efter 50m då jag blev rejält yr och nedkyld av det kalla vattnet
På min svensexa fick jag simma ca 200m (kändes det som iaf) i Delsjön, ca 10C i vattnet. Jag fick våtdräkt, men inte badmössa. Jag började med mitt snabba, fina crawl (nåja), och fick ge upp efter 50m då jag blev rejält yr och nedkyld av det kalla vattnet
Quote from Funbeat user on 23 March 2010, 09:19Det är sällan man ska simma i en stilla bassäng när det är nödläge. Jag tror inte ovana simmare klarar att andas under crawl-simning när det går hyfsade vågor. Med bröstsim har man huvudet över vattnet och kan andas när man behöver. Det är den avgörande s
Det är sällan man ska simma i en stilla bassäng när det är nödläge. Jag tror inte ovana simmare klarar att andas under crawl-simning när det går hyfsade vågor. Med bröstsim har man huvudet över vattnet och kan andas när man behöver. Det är den avgörande s
Quote from Funbeat user on 23 March 2010, 09:22Christer.
Om man vänder lite på Rasmus argument så är det nog så att bröstsim är det enklaste simsättet att hålla sig flytande och hålla huvudet över vattenytan med fria luftvägar som följd om man trillar i plurret. I synnerhet med kläder på.
Och om du i
Christer.
Om man vänder lite på Rasmus argument så är det nog så att bröstsim är det enklaste simsättet att hålla sig flytande och hålla huvudet över vattenytan med fria luftvägar som följd om man trillar i plurret. I synnerhet med kläder på.
Och om du i
Quote from Elias Engqvist on 23 March 2010, 09:24Jag säger bara att det är bättre att vara en van simmare än en ovan, bättre att kunna simma snabbt än långsamt - och man stannar inte och andas då man crawlar. Man kan crawla med huvudet över vattnet också om det tex är rejält kallt eller om man vill titt
Jag säger bara att det är bättre att vara en van simmare än en ovan, bättre att kunna simma snabbt än långsamt - och man stannar inte och andas då man crawlar. Man kan crawla med huvudet över vattnet också om det tex är rejält kallt eller om man vill titt
Quote from ellen olsson on 23 March 2010, 10:55Hans: Ryggsim är bättre.
Hans: Ryggsim är bättre.
Quote from Funbeat user on 23 March 2010, 13:56Hajar, nej - möjligen gäddor - men tar du med nedkylning i ekvationen är det minst lika viktigt att nå den nödställde fort.
5 min i nollgradigt och du är död fick jag lära mig en gång i tiden ...
antag istället 5-10 grader så tror jag iaf att tio minute
Hajar, nej - möjligen gäddor - men tar du med nedkylning i ekvationen är det minst lika viktigt att nå den nödställde fort.
5 min i nollgradigt och du är död fick jag lära mig en gång i tiden ...
antag istället 5-10 grader så tror jag iaf att tio minute
Quote from Funbeat user on 23 March 2010, 14:03"Död" vid drunkning i jättekallt vatten är ju dock ett luddigt begrepp. Får man hjärnan nedkyld ordentligt så har man ju en god chans att överleva långa hjärtstillestånd. Det finns ju exempel på folk som överlevt en timma:
http://www.fof.se/tidning/2007/7
"Död" vid drunkning i jättekallt vatten är ju dock ett luddigt begrepp. Får man hjärnan nedkyld ordentligt så har man ju en god chans att överleva långa hjärtstillestånd. Det finns ju exempel på folk som överlevt en timma:
http://www.fof.se/tidning/2007/7
Quote from Funbeat user on 23 March 2010, 14:12Jag vet, det finns folk som räddats mirakulöst, men det är också många som definitivt dött. Nedkylning är inte att leka med.
Jag vet, det finns folk som räddats mirakulöst, men det är också många som definitivt dött. Nedkylning är inte att leka med.
Quote from ellen olsson on 23 March 2010, 18:09En grymt bra bok i ämnet:
http://books.google.com/books?vid=ISBN0898868920
En grymt bra bok i ämnet:
http://books.google.com/books?vid=ISBN0898868920