Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Simmade i havet i somras med våtdräkt när det var strax under 15 och det var ingen trevlig upplevelse - från början gjorde det väldigt ont i huvud, händer och fötter. Men till och med den temperaturen gick an efter ett tag när jag jobbat upp en värme inif

Utfärdar viss varning för tips om Stadium ovan. De säljer vad jag vet inga simvåtdräkter. De som jag sett där är surfvåtdräkter och de sitter inte alls lika tight på. Simmar du i dem så läcker det ofta in mycket vatten med följden att det går låååångsamt

Problemet med surfvåtdräkter är även att de inte är sydda för att ge optimal rörlighet i axlarna, så även detta gör att de inte är något vidare att simma i.

-

Knepet för mig när det är riktigt kallt i vattnet är att komma igång och simma så fort som möjligt. Man blir fort kall av att ligga stilla. Vatten avleder värme ca 20ggr snabbare än luft. Med simvåtdräkt, neoprenmössa, -handskar och -vantar simmar iaf jag

Observera, det är stor skillnad på allrounddräkter som vattensportdräkter och simdräkter. en simdräkt är mycket tajtare sydd med fler paneler vilket ger klart bättre simegenskaper, man kan inte bara ta en liten juladräkt så blir det samma effekt, den har

(t+)

@Robert!

Såg att du rekomenderade Orca TRN som simdräkt. Min fråga är då om en sådan funkar ute i OW då jag får för mig att det är en relativt tunn dräkt. Jag skall köpa min första våtdräkt för simning och tycker att denna dräkten har ett pris som överen

Den kostar 1200 på wiggle. De måste väl anses som ett överkomligt pris på en våtdräkt. Den kommer inte göra dig besviken.

Jag tycker absolut att priset är bra men frågan är om den håller mig varm också? I så fall har jag bestämt mig.