Quote from Guest on 12 August 2011, 22:36Jag håller på att träna inför Stockholm halvmarathon. Jag har aldrig sprungit några längre distanser förut men de två senaste blev ett lungt 15kmpass och ett 12km-pass i 6min-tempo. Jag har hittills inte haft någon vätska med mig, men efter de ovannämnda
Jag håller på att träna inför Stockholm halvmarathon. Jag har aldrig sprungit några längre distanser förut men de två senaste blev ett lungt 15kmpass och ett 12km-pass i 6min-tempo. Jag har hittills inte haft någon vätska med mig, men efter de ovannämnda
Quote from Funbeat user on 12 August 2011, 22:46Enklaste rådet är at dricka när du är törstig. En del menar att då är det för sent medan andra menar att det är lätt gjort att dricka för mycket. På mina lånpass över 20km ca 1:45 har jag vatten med mig och jag börjar dricka direkt ibland redan efter någo
Enklaste rådet är at dricka när du är törstig. En del menar att då är det för sent medan andra menar att det är lätt gjort att dricka för mycket. På mina lånpass över 20km ca 1:45 har jag vatten med mig och jag börjar dricka direkt ibland redan efter någo
Quote from Funbeat user on 12 August 2011, 23:27Halvmaraton: drick före loppet (inte så mycket att du blir tung), och drick när du kommer i mål. Det finns ingen som helst biologisk mening med att dricka vätska under en 1-3 timmars aktivitet. Flera kommer att säga emot mig, men detta är ren biologi. Dri
Halvmaraton: drick före loppet (inte så mycket att du blir tung), och drick när du kommer i mål. Det finns ingen som helst biologisk mening med att dricka vätska under en 1-3 timmars aktivitet. Flera kommer att säga emot mig, men detta är ren biologi. Dri
Quote from Funbeat user on 12 August 2011, 23:39Är det något du har forskat fram själv, eller har du läst det någonstans?
Är det något du har forskat fram själv, eller har du läst det någonstans?
Quote from Funbeat user on 12 August 2011, 23:45Känns annars rätt så skönt att dricka lite några gånger under en halvmara även om det rent biologiskt kanske inte är nödvändigt.
Men skidåkare dricker på en femmil. Det tar väl ungefär lika lång tid som för oss motionärer på en halvmara.
Känns annars rätt så skönt att dricka lite några gånger under en halvmara även om det rent biologiskt kanske inte är nödvändigt.
Men skidåkare dricker på en femmil. Det tar väl ungefär lika lång tid som för oss motionärer på en halvmara.
Quote from Funbeat user on 12 August 2011, 23:51Springer jag längre än fem kilometer höjer jag prestationen om jag dricker. Och man dricker när man är törstig. Kroppen är grymt bra på att tala om när den behöver någonting.
Springer jag längre än fem kilometer höjer jag prestationen om jag dricker. Och man dricker när man är törstig. Kroppen är grymt bra på att tala om när den behöver någonting.
Quote from Funbeat user on 13 August 2011, 00:11Ren biologi? Då finns det väl ändå ett antal parametrar att ta hänsyn till om man ska göra sådana uttalanden, t ex temperatur och ansträngningsnivå.
Ren biologi? Då finns det väl ändå ett antal parametrar att ta hänsyn till om man ska göra sådana uttalanden, t ex temperatur och ansträngningsnivå.
Quote from Funbeat user on 13 August 2011, 00:12Jag brukar försöka fylla på med vätska under hela dagen (Vatten) oavsett om jag ska träna eller ej. Så att man försöker åstakomma en bra vätskebalans. På långpassen brukar jag köra med vätskerygga och smutta lite emellanåt..
Beroende på hur pass varmt de
Jag brukar försöka fylla på med vätska under hela dagen (Vatten) oavsett om jag ska träna eller ej. Så att man försöker åstakomma en bra vätskebalans. På långpassen brukar jag köra med vätskerygga och smutta lite emellanåt..
Beroende på hur pass varmt de
Quote from Funbeat user on 13 August 2011, 00:32http://www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php?articleId=9581
http://www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php?articleId=9581
Quote from Funbeat user on 13 August 2011, 02:54Jag brukar ställa mig på vågen innan och efter ett löppass och ser hur mycket vätska jag förlorat. Vissa dagar är det närmare 3l trots att jag klämt i mig 4x1,25dl under passet och ytterligare ½l strax innan passet.
Allt eftersom har jag fått en känsla ö
Jag brukar ställa mig på vågen innan och efter ett löppass och ser hur mycket vätska jag förlorat. Vissa dagar är det närmare 3l trots att jag klämt i mig 4x1,25dl under passet och ytterligare ½l strax innan passet.
Allt eftersom har jag fått en känsla ö