Quote from Guest on 13 April 2011, 20:31För ett tag sedan diskuterades vätska under långpass, och frågan om hur mycket vätska man tappade kom upp. Hittar inte tråden, så startar en ny. Kunde vara kul att se olika personers siffror. Särskilt framåt sommaren. 🙂
Varaktighet: 1.45 (långpass för
För ett tag sedan diskuterades vätska under långpass, och frågan om hur mycket vätska man tappade kom upp. Hittar inte tråden, så startar en ny. Kunde vara kul att se olika personers siffror. Särskilt framåt sommaren. 🙂
Varaktighet: 1.45 (långpass för
Quote from Elias Engqvist on 13 April 2011, 20:41Du förlorade 1,9kg vätska som är 2,59% av vikten före passet.
Du förlorade 1,9kg vätska som är 2,59% av vikten före passet.
Quote from Funbeat user on 13 April 2011, 20:43Det kan vara lite glykogen också i den viktförlusten.
Det kan vara lite glykogen också i den viktförlusten.
Quote from Elias Engqvist on 13 April 2011, 20:44Jo, eller fett. Men vi bortser från sånt som är jobbigt att räkna ut!
Jo, eller fett. Men vi bortser från sånt som är jobbigt att räkna ut!
Quote from Funbeat user on 13 April 2011, 21:03Varje gram glykogen binder ungefär 3 gram vatten har jag för mig.
Varje gram glykogen binder ungefär 3 gram vatten har jag för mig.
Quote from Elias Engqvist on 13 April 2011, 21:05Men det betyder väl ingenting i sammanhanget? Frågan är hur mycket glykogen och/eller fett som omvandlades till värme under löpningen.
Men det betyder väl ingenting i sammanhanget? Frågan är hur mycket glykogen och/eller fett som omvandlades till värme under löpningen.
Quote from Funbeat user on 13 April 2011, 21:06Här kan man läsa mer om vätskebalans (på sidan 20 och framåt):
http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_2568/ImageVaultHandler.aspx
Här kan man läsa mer om vätskebalans (på sidan 20 och framåt):
http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_2568/ImageVaultHandler.aspx
Quote from Funbeat user on 13 April 2011, 21:12Ganska förväntat vätskeförlust skulle jag säga.
Nu under TEC gjorde jag en ganska så intressant studie på mig själv eftersom det fanns en våg i rundningstältet. Jag vägde mig vid start, efter 4 mil, efter 8 mil, efter 12 mil och efter målgång och 16 mil
Ganska förväntat vätskeförlust skulle jag säga.
Nu under TEC gjorde jag en ganska så intressant studie på mig själv eftersom det fanns en våg i rundningstältet. Jag vägde mig vid start, efter 4 mil, efter 8 mil, efter 12 mil och efter målgång och 16 mil
Quote from Funbeat user on 13 April 2011, 21:34Under ett löppass på 10-15 km kan jag förlora upp till 3 kg. Kanske blir mindre nu när jag slopat understället innanför windstopperstället...
Trots att jag dricker rikligt efter passet väger jag alltid betydligt mindre ( > 1 kg eller mer) på morgonen dage
Under ett löppass på 10-15 km kan jag förlora upp till 3 kg. Kanske blir mindre nu när jag slopat understället innanför windstopperstället...
Trots att jag dricker rikligt efter passet väger jag alltid betydligt mindre ( > 1 kg eller mer) på morgonen dage
Quote from Funbeat user on 13 April 2011, 22:03Räknar man med den vätska man ersätter i vätskeförlusten?
Räknar man med den vätska man ersätter i vätskeförlusten?