Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 08:14Såhär resonerar jag, säg till om jag har fel i något.
Under ett 2h-långpass kan 1500kcal vara rimlig förbrukning. 1g kolhydrat innehåller 4kcal, som samtidigt i glykogenform i kroppen binder 3g vatten. Således kan man räkna med att man tappar lika många
Såhär resonerar jag, säg till om jag har fel i något.
Under ett 2h-långpass kan 1500kcal vara rimlig förbrukning. 1g kolhydrat innehåller 4kcal, som samtidigt i glykogenform i kroppen binder 3g vatten. Således kan man räkna med att man tappar lika många
Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 08:15O så kommer vi snart till länkar till sidor där det visar sig att elitlöpare under långlopp går ner rejält i vikt/dricker väldigt lite men ändå presterar på topp ...
O så kommer vi snart till länkar till sidor där det visar sig att elitlöpare under långlopp går ner rejält i vikt/dricker väldigt lite men ändå presterar på topp ...
Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 08:20En viktig, och mycket enklare, takeaway från den här diskussionen är väl att Magnus ska dricka 1 L vatten per mil på långpassen
En viktig, och mycket enklare, takeaway från den här diskussionen är väl att Magnus ska dricka 1 L vatten per mil på långpassen
Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 08:53>Markus, Anders (och andra)
Det verkar faktiskt mest som om det är ordförbistring som utgör problemet här. Ni använder samma ord, vätskeförlust, men ni definierar det olika. Förutom det verkar de flesta vara överens.
- Anders (och några andra) använder
>Markus, Anders (och andra)
Det verkar faktiskt mest som om det är ordförbistring som utgör problemet här. Ni använder samma ord, vätskeförlust, men ni definierar det olika. Förutom det verkar de flesta vara överens.
- Anders (och några andra) använder
Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 09:03Var med i forskningsstudie i samband med lidingöloppet för ett par år sedan, hyggligt noggran mätning precis före start och efter mål gav -3kg. Så ett kilo per sprungen mil/timme verkar vara en bra gissning för mig själv i alla fall.
Var med i forskningsstudie i samband med lidingöloppet för ett par år sedan, hyggligt noggran mätning precis före start och efter mål gav -3kg. Så ett kilo per sprungen mil/timme verkar vara en bra gissning för mig själv i alla fall.
Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 09:26Jenny har rätt, och jag inser att min definition kanske är tveksam. Anledningen till min definition är att jag inte tycker "all vätska som lämnat kroppen" är den intressanta vätskeförlusten, även om det är korrekt i sig att man blivit av med så mycket vät
Jenny har rätt, och jag inser att min definition kanske är tveksam. Anledningen till min definition är att jag inte tycker "all vätska som lämnat kroppen" är den intressanta vätskeförlusten, även om det är korrekt i sig att man blivit av med så mycket vät
Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 09:50Peter, varför skall jag dricka 1 liter per mil? Det vore ju tre ggr mer än vad jag drack igår. Jag har svårt att få i mig så mycket utan att bli illamående.
"Take it away" snarare än "takeaway". 😉
Peter, varför skall jag dricka 1 liter per mil? Det vore ju tre ggr mer än vad jag drack igår. Jag har svårt att få i mig så mycket utan att bli illamående.
"Take it away" snarare än "takeaway". 😉
Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 10:09Därför att du gick med förlust.
Du tappade 1.2 kg + 0.7 kg alltså nästan 2 kg på 1.5 mil
Därför att du gick med förlust.
Du tappade 1.2 kg + 0.7 kg alltså nästan 2 kg på 1.5 mil
Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 10:19Och varför vill du att denna viktförlust skall ersättas av vätska under loppets gång?
Och varför vill du att denna viktförlust skall ersättas av vätska under loppets gång?
Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 11:04Ja, det är en bra fråga! Undersökningar verkar visa att toppresultat (segrar i stora tävlingar, t ex) görs under avsevärd västskeförlust - rimligen utan att det påverkar prestationen särskilt negativt
Ja, det är en bra fråga! Undersökningar verkar visa att toppresultat (segrar i stora tävlingar, t ex) görs under avsevärd västskeförlust - rimligen utan att det påverkar prestationen särskilt negativt