Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 11:24Nån gång kanske du vill springa längre än 1.5 mil. En mara tex. Då är det inte läge att börja dricka efter tre timmar när kroppen redan börjat slira på kopplingen.
Varför skulle du INTE dricka? För att spara vikt?
Nån gång kanske du vill springa längre än 1.5 mil. En mara tex. Då är det inte läge att börja dricka efter tre timmar när kroppen redan börjat slira på kopplingen.
Varför skulle du INTE dricka? För att spara vikt?
Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 11:40@Peter>> Kanske för att kroppen ska kunna prestera utan att behöva hinka vatten... Jag dricker ALDRIG på mina långpass. Sedan på tävling dricker jag gärna vatten och sportdryck.
@Peter>> Kanske för att kroppen ska kunna prestera utan att behöva hinka vatten... Jag dricker ALDRIG på mina långpass. Sedan på tävling dricker jag gärna vatten och sportdryck.
Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 11:53Varför då inte tvärtom? Drick på träning men tjäna tid på att inte dricka på tävling.
Varför då inte tvärtom? Drick på träning men tjäna tid på att inte dricka på tävling.
Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 11:56Eftersom för stor vätskeförlust är prestationssänkande vill man inte ha det på tävling medan det inte gör så mycket på tränings-långpass.
Jag försöker också klara mig utan vätska på träning så långt det går. Vintertid är 25km inga problem, nu när det bli
Eftersom för stor vätskeförlust är prestationssänkande vill man inte ha det på tävling medan det inte gör så mycket på tränings-långpass.
Jag försöker också klara mig utan vätska på träning så långt det går. Vintertid är 25km inga problem, nu när det bli
Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 11:56Tiden man sparar förlorar man de sista 30min då risken för att ta slut är stor... Då tar det tid 😛
Tiden man sparar förlorar man de sista 30min då risken för att ta slut är stor... Då tar det tid 😛
Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 12:00Jamendåså. Om ni tränar för att tävla, så träna som ni kommer att tävla. Drick alltså under träning också.
Jamendåså. Om ni tränar för att tävla, så träna som ni kommer att tävla. Drick alltså under träning också.
Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 12:02Jag backar tillbaka en bit i tråden.
Anders B: Du brukar ju i vätskediskussioner skriva att en människa kan överleva 3 dygn utan vätska. Betyder det att du inte dricker mer än var tredje dag?
För mig handlar inte långpass om att överleva (även om vissa
Jag backar tillbaka en bit i tråden.
Anders B: Du brukar ju i vätskediskussioner skriva att en människa kan överleva 3 dygn utan vätska. Betyder det att du inte dricker mer än var tredje dag?
För mig handlar inte långpass om att överleva (även om vissa
Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 12:03Jag tränar inte som jag tävlar. Det är inte ofta jag springer 14-16km OLbana i tuff kuperad terräng i tävlingfart på träning. Då skulle jag inte kunna träna så ofta.
Jag tränar inte som jag tävlar. Det är inte ofta jag springer 14-16km OLbana i tuff kuperad terräng i tävlingfart på träning. Då skulle jag inte kunna träna så ofta.
Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 12:27Peter N: Men, långpasset igår var inte en mara. Inte ens i närheten. Varför skulle jag bete mig som om det vore mycket längre?
Vad är då motivet till att du anser jag bör dricka lika mycket som jag går ner i vikt under passet?
Peter N: Men, långpasset igår var inte en mara. Inte ens i närheten. Varför skulle jag bete mig som om det vore mycket längre?
Vad är då motivet till att du anser jag bör dricka lika mycket som jag går ner i vikt under passet?
Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 12:29Oskar, jag tror Mikael tänker sig att OL går ut på att springa en rundbana med vätskekontroll var 400:e meter. Både på träning och tävling. 😉
Oskar, jag tror Mikael tänker sig att OL går ut på att springa en rundbana med vätskekontroll var 400:e meter. Både på träning och tävling. 😉