Quote from Funbeat user on 13 April 2011, 22:15Tänk vätskeunderskott som differensen mellan konsumption och förbrukning. Jag konsumerade alltså 13-15 liter vätska under 26 timmars löp men hade ändå hela tiden ett vätskeunderskott att hantera. Det verkar som om kroppen klarar att ligga på ett visst und
Tänk vätskeunderskott som differensen mellan konsumption och förbrukning. Jag konsumerade alltså 13-15 liter vätska under 26 timmars löp men hade ändå hela tiden ett vätskeunderskott att hantera. Det verkar som om kroppen klarar att ligga på ett visst und
Quote from Funbeat user on 13 April 2011, 22:39Ah, vätskeavgivning minus tillförsel blir då förlusten? Ja, det är väl kanske inte så konstigt om man tänker på det. 🙂
Ah, vätskeavgivning minus tillförsel blir då förlusten? Ja, det är väl kanske inte så konstigt om man tänker på det. 🙂
Quote from Funbeat user on 13 April 2011, 22:55Nej, nej... det man tappat i vikt under ett träningspass handlar inte alls enbart om vätskeförlust som de flesta ovan verkar utgå ifrån, man förbränner ju fett/glykogen också, som består av kol + vatten. Både vattenånga och koldioxid (kol + syre) andas ut
Nej, nej... det man tappat i vikt under ett träningspass handlar inte alls enbart om vätskeförlust som de flesta ovan verkar utgå ifrån, man förbränner ju fett/glykogen också, som består av kol + vatten. Både vattenånga och koldioxid (kol + syre) andas ut
Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 01:22Mot mitt bättre vetande att inte ens försöka invända mot saker som det har gått religion i, så gör jag det ändå. En människa kan överleva i tre dagar utan vätska. Låt säga att ditt långpass är på 2 timmar, eller 25 kilometer. Låt även säga att ditt lån
Mot mitt bättre vetande att inte ens försöka invända mot saker som det har gått religion i, så gör jag det ändå. En människa kan överleva i tre dagar utan vätska. Låt säga att ditt långpass är på 2 timmar, eller 25 kilometer. Låt även säga att ditt lån
Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 01:52Jag respekterar Markus kunskaper om löpning, han har alltid förefallit vederhäftig, men här har han fel om biologin. Antag att du springer ett långpass på två-tre mil. Då har du i fett/kolhydrater(glykogen) gjort av med fem-tio skivor Rågi, en varmkorv,
Jag respekterar Markus kunskaper om löpning, han har alltid förefallit vederhäftig, men här har han fel om biologin. Antag att du springer ett långpass på två-tre mil. Då har du i fett/kolhydrater(glykogen) gjort av med fem-tio skivor Rågi, en varmkorv,
Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 01:52Dubbelpost
Dubbelpost
Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 07:40Andelen kolhydrater/fett + bundet vatten är inte alls försumbart! Det var just det som var min poäng, sen högg jag förstås till med siffran 1kg (som väl motsvarar ungefär halva kroppens totala glykogenlager?), och att man skulle bränna detta utan att svet
Andelen kolhydrater/fett + bundet vatten är inte alls försumbart! Det var just det som var min poäng, sen högg jag förstås till med siffran 1kg (som väl motsvarar ungefär halva kroppens totala glykogenlager?), och att man skulle bränna detta utan att svet
Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 07:53Kroppen har en verkningsgrad på ungefär 50% har jag för mig. Relativt dålig i alla fall. På sommaren hatar man de, men på vintern har man inget emot att bli lite varm. Under ett långpass förbränns inte speciellt mycket kolisar/fett. Däremot förbränner kro
Kroppen har en verkningsgrad på ungefär 50% har jag för mig. Relativt dålig i alla fall. På sommaren hatar man de, men på vintern har man inget emot att bli lite varm. Under ett långpass förbränns inte speciellt mycket kolisar/fett. Däremot förbränner kro
Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 08:04Får jag bidra till förvirringen? 🙂
Under 1 timmes löpning gör man av med ca 800 kcal (beror givetvis på vikt och hastighet) vilken motsvarar ca 200 g glykogen (kolhydrater). Vi struntar i att viss del är fett för enkelhetens skull. Att det sen frigörs
Får jag bidra till förvirringen? 🙂
Under 1 timmes löpning gör man av med ca 800 kcal (beror givetvis på vikt och hastighet) vilken motsvarar ca 200 g glykogen (kolhydrater). Vi struntar i att viss del är fett för enkelhetens skull. Att det sen frigörs
Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 08:05Jag startade tråden för att se hur andra minskade i vikt, inte för att starta 3:e vätskekriget! 😉
Jag startade tråden för att se hur andra minskade i vikt, inte för att starta 3:e vätskekriget! 😉