Quote from Guest on 22 September 2013, 11:31Behöver man det? Ska springa i Berlin nästa helg. En långsam amatör som satsar på under 5h. Men jag vill ändå förbereda mig så bra som möjligt. Grejen är att jag aldrig (nästan iallafall) dricker vatten. Brukar dricka två glas mjölk till skollunchen (lära
Behöver man det? Ska springa i Berlin nästa helg. En långsam amatör som satsar på under 5h. Men jag vill ändå förbereda mig så bra som möjligt. Grejen är att jag aldrig (nästan iallafall) dricker vatten. Brukar dricka två glas mjölk till skollunchen (lära
Quote from Funbeat user on 22 September 2013, 11:41Nej. Helt onödigt. Drick istället i vätskekontrollerna.
(snart kommer några här säga något annat, men strunta i det).
Nej. Helt onödigt. Drick istället i vätskekontrollerna.
(snart kommer några här säga något annat, men strunta i det).
Quote from Funbeat user on 22 September 2013, 11:56Jag ser mest till att jag inte är i närheten av att ha vätskebrist inför mina längre lopp. Jag har druckit ca 1 liter extra vatten de sista två dagarna. Håll koll på urinets färg.
För mycket vatten är inte bra.
Jag ser mest till att jag inte är i närheten av att ha vätskebrist inför mina längre lopp. Jag har druckit ca 1 liter extra vatten de sista två dagarna. Håll koll på urinets färg.
För mycket vatten är inte bra.
Quote from Funbeat user on 22 September 2013, 12:08Det går inte att vätskeladda, vi har inga mekanismer i kroppen som kan lagra vatten som t ex kamelerna har. Det enda man kan göra är att se till att inte komma till start med vätskebrist.
Det går inte att vätskeladda, vi har inga mekanismer i kroppen som kan lagra vatten som t ex kamelerna har. Det enda man kan göra är att se till att inte komma till start med vätskebrist.
Quote from Catharina Brattlin on 22 September 2013, 12:33Annie, om Du, som många gör inför långa lopp, äter lite mer kolhydrater än vanligt och kanske dricker lite extra så kommer den extra vätskan att bindas in i glykogendepåerna. Varje gram glykogen binder knappt 4 gram vatten och kommer att göra att Du går u
Annie, om Du, som många gör inför långa lopp, äter lite mer kolhydrater än vanligt och kanske dricker lite extra så kommer den extra vätskan att bindas in i glykogendepåerna. Varje gram glykogen binder knappt 4 gram vatten och kommer att göra att Du går u
Quote from Funbeat user on 22 September 2013, 13:03Tack alla! Vad skönt att jag inte behöver bälga i mig massa vatten, dricker som vanligt och nöjer mig med det 🙂
Tack alla! Vad skönt att jag inte behöver bälga i mig massa vatten, dricker som vanligt och nöjer mig med det 🙂
Quote from Funbeat user on 22 September 2013, 13:20Eftersom ingen sade något om urinens färg så tillfogar jag det: svagt ljusgul till klar.
Eftersom ingen sade något om urinens färg så tillfogar jag det: svagt ljusgul till klar.
Quote from Funbeat user on 22 September 2013, 16:51Dricker man en liter extra sista dagarna kommer man att kissa enliter extra o tappa salter helt i onödan. Dricka lagom är bäst!
Dricker man en liter extra sista dagarna kommer man att kissa enliter extra o tappa salter helt i onödan. Dricka lagom är bäst!
Quote from Funbeat user on 22 September 2013, 19:43Annica, du skriver.
"Det går inte att vätskeladda, vi har inga mekanismer i kroppen som kan lagra vatten som t ex kamelerna har. Det enda man kan göra är att se till att inte komma till start med vätskebrist."
Ärligt. Jag tror bestämt att vi visst har e
Annica, du skriver.
"Det går inte att vätskeladda, vi har inga mekanismer i kroppen som kan lagra vatten som t ex kamelerna har. Det enda man kan göra är att se till att inte komma till start med vätskebrist."
Ärligt. Jag tror bestämt att vi visst har e
Quote from Funbeat user on 22 September 2013, 20:08Noakes skriver om det där med att "vätskeladda" (inte att förväxla med kolhydratsladda) och menar att det enda man åstadkommer genom att "vätskeladda" är ett ökat tryck på njurarna och ett jäkla rännande på muggen och förluster av kalium (senare i texten
Noakes skriver om det där med att "vätskeladda" (inte att förväxla med kolhydratsladda) och menar att det enda man åstadkommer genom att "vätskeladda" är ett ökat tryck på njurarna och ett jäkla rännande på muggen och förluster av kalium (senare i texten