Quote from Funbeat user on 23 September 2013, 13:04Låter som jag, jag blir också torr i munnen av att bli nervös. Det betyder inte att jag är törstig, men det tog ganska lång tid innan jag listade ut det.
Låter som jag, jag blir också torr i munnen av att bli nervös. Det betyder inte att jag är törstig, men det tog ganska lång tid innan jag listade ut det.
Quote from Funbeat user on 23 September 2013, 13:37http://tranastyrka.se/mild-vatskebrist-forsamrar-inte-prestationen/?utm_source=feedly
Enligt ovanstående så gäller inte snacket om minskad prestation vid typ 2% vätskeförlust. Drick efter törst.
Men det handlar ju då också om att ha rätt saltbalans.
Ja
http://tranastyrka.se/mild-vatskebrist-forsamrar-inte-prestationen/?utm_source=feedly
Enligt ovanstående så gäller inte snacket om minskad prestation vid typ 2% vätskeförlust. Drick efter törst.
Men det handlar ju då också om att ha rätt saltbalans.
Ja
Quote from Jonny Persson on 23 September 2013, 13:47En implicit vätskeladdning får man som sagt per automatik när man fyller sina glykogendepåer. Det måste finnas något som binder vätskan, annars rinner den rätt igenom.
Jag skrev om det här i somras. Nu gäller det snarast under löpning men i alla fall. Mi
En implicit vätskeladdning får man som sagt per automatik när man fyller sina glykogendepåer. Det måste finnas något som binder vätskan, annars rinner den rätt igenom.
Jag skrev om det här i somras. Nu gäller det snarast under löpning men i alla fall. Mi
Quote from Funbeat user on 23 September 2013, 13:52När manäter kolhydrater gör man ju inte det i form av ett torrt pulver, utan i en vattenblandning. Så särskilt mycket extra behöver man säkert inte dricka för den skull. Ju mer man äter, ju mer vätska tar man in ... .
Kall luft är väldigt torr, och ökad
När manäter kolhydrater gör man ju inte det i form av ett torrt pulver, utan i en vattenblandning. Så särskilt mycket extra behöver man säkert inte dricka för den skull. Ju mer man äter, ju mer vätska tar man in ... .
Kall luft är väldigt torr, och ökad
Quote from Funbeat user on 23 September 2013, 13:53Kanske bör förtydliga. Skrev ju bälgade i mig/oss.
Nu var det på den tiden det begav sig hyfsat åtminstone - så drack vi minimalt när vi tränade. Vi drog i oss vad vi kunde/ville från vattenkranen i klubbstugan före utgång. Vart? Dit det blev. Inga tanka
Kanske bör förtydliga. Skrev ju bälgade i mig/oss.
Nu var det på den tiden det begav sig hyfsat åtminstone - så drack vi minimalt när vi tränade. Vi drog i oss vad vi kunde/ville från vattenkranen i klubbstugan före utgång. Vart? Dit det blev. Inga tanka
Quote from Funbeat user on 23 September 2013, 14:17Kommentar till Magnus Gustafsson om att lita på törstkänsla på långlopp.
Svarar jag för mig själv så är det ett klart Nej. Jag har genomfört 52 tävlingar som varit marathon eller längre samt ett antal ultralånga träningspass av olika ansträngningsgrad. F
Kommentar till Magnus Gustafsson om att lita på törstkänsla på långlopp.
Svarar jag för mig själv så är det ett klart Nej. Jag har genomfört 52 tävlingar som varit marathon eller längre samt ett antal ultralånga träningspass av olika ansträngningsgrad. F
Quote from Funbeat user on 23 September 2013, 14:20@Mackan: tack, läst din artikel, jag tar till mig det.
Men ... hur är det med salt kontra vatten? Vad är "dehydrerad", vad är "överhydrerad"? Kan massören känna om du har rätt eller fel saltkoncentration? Rätt eller fel MÄNGD vätska?Är det så att man in
@Mackan: tack, läst din artikel, jag tar till mig det.
Men ... hur är det med salt kontra vatten? Vad är "dehydrerad", vad är "överhydrerad"? Kan massören känna om du har rätt eller fel saltkoncentration? Rätt eller fel MÄNGD vätska?
Är det så att man in