Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVätskeladda inför maran?
You need to log in to create posts and topics.

Behöver man det? Ska springa i Berlin nästa helg. En långsam amatör som satsar på under 5h. Men jag vill ändå förbereda mig så bra som möjligt. Grejen är att jag aldrig (nästan iallafall) dricker vatten. Brukar dricka två glas mjölk till skollunchen (lära

Nej. Helt onödigt. Drick istället i vätskekontrollerna.

(snart kommer några här säga något annat, men strunta i det).

Jag ser mest till att jag inte är i närheten av att ha vätskebrist inför mina längre lopp. Jag har druckit ca 1 liter extra vatten de sista två dagarna. Håll koll på urinets färg.

För mycket vatten är inte bra.

Det går inte att vätskeladda, vi har inga mekanismer i kroppen som kan lagra vatten som t ex kamelerna har. Det enda man kan göra är att se till att inte komma till start med vätskebrist.

Annie, om Du, som många gör inför långa lopp, äter lite mer kolhydrater än vanligt och kanske dricker lite extra så kommer den extra vätskan att bindas in i glykogendepåerna. Varje gram glykogen binder knappt 4 gram vatten och kommer att göra att Du går u

Tack alla! Vad skönt att jag inte behöver bälga i mig massa vatten, dricker som vanligt och nöjer mig med det 🙂

Eftersom ingen sade något om urinens färg så tillfogar jag det: svagt ljusgul till klar.

Dricker man en liter extra sista dagarna kommer man att kissa enliter extra o tappa salter helt i onödan. Dricka lagom är bäst!

Annica, du skriver.

"Det går inte att vätskeladda, vi har inga mekanismer i kroppen som kan lagra vatten som t ex kamelerna har. Det enda man kan göra är att se till att inte komma till start med vätskebrist."

Ärligt. Jag tror bestämt att vi visst har e

Noakes skriver om det där med att "vätskeladda" (inte att förväxla med kolhydratsladda) och menar att det enda man åstadkommer genom att "vätskeladda" är ett ökat tryck på njurarna och ett jäkla rännande på muggen och förluster av kalium (senare i texten