Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVätskeladda inför maran?
You need to log in to create posts and topics.

Jag laddade definitivt för mycket inför Göteborgsvarvet. Inte flera dagar innan då men samma dag både åt och drack jag för mycket (vatten och sportdryck). Alla tjatade om att man skulle dricka mycket för att det var så varmt. Jag ska inte lyssna så mycket

Jag tror sånt där är väldigt individuellt.

Jag brukar försöka dricka lite extra inför loppen i samband med att jag också äter fler kolhydrater, och därmed har ju vattnet någonstans att "fastna". Mina glykogendepåer blir även vätskedepåer, så att säga. E

Vätskeladda?
Givetvis trodde jag.
Före start bälgade jag i mig så mycket vatten det gick.
Min kropp sa till när det var nog.

Dagarna innan?
Skojar ni?

För mig är det viktigt att inte ligga på minus i vätskebalansen. Om jag druckit allt för dåligt under veckan och skall köra ett långpass på helgen kommer huvudvärken som ett brev på posten och det är för sent att "dricka ikapp" under passet. Det handlar a

Nej, jag svarade på frågan om man ska vätskeuppladda flera timmar eller dagar före ett marathon och jag är av den bestämda uppfattningen att man vare sig ska eller behöver det.

Däremot ska man så klart inte ställa sig uttorkad på startlinjen. Drick norma

Jag undviker medvetet att dricka något extra samma dag som ett lopp just pga att jag ändå alltid blir tvungen att pinka innan loppet och jag har inte behov av ytterligare toabesök. Jag skrattar också alltid gott åt folk som får rusa in i skogen 3-4 km eft

Håller med Mikael och Peter, både av egen erfarenhet och efter att ha läst "lore of running".

Viktigt däremot att påpeka att man ska veta att de individuella behoven och önskningarna inom långdistanslöpningen varierar en hel del. Ha inte alltför stor övertro på vetenskapare och på generella rekommendationer.

För några år sedan hade jag förmånen a

Det är tack vare hans rekommendationer, eller vad han nu vill kalla dem om han inte vill kalla det rekommendationer, som jag numera inte panikdricker före lopp (och därmed hamnar i kategorin som nödigt drar rakt ut i skogen efter 3km på ett lopp för nödst

Jag har också gjort det misstaget! Druckit lite extra mycket före start. Slutar bara med att jag kissar en massa. Det är lätt hänt när man har med sig en 3dl flaska och sen kanske tar en mugg eller 2. Lite nervöst kanske, och så blir jag lite torr i munne