Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

I december förra året började förkylning och halsfluss avlösa varandra.

Innan dess hade jag inte varit förkyld på 15 månader. Rekord!
Vanligen brukar det vara en förkylning på våren och en på hösten.
Men detta året har slagit allt.

Det är nu min fjä

Jag håller på att läsa Phil Maffetones nya bok, "The big book of Endurance Training and Racing". Finns billigt tex på Adlibris. Jag tror det var knappt 200kr ink frakt.

Jag tycker att du ska läsa den.

I boken hävdas bla att för mycket anaerob träning,

Det har varit ett år med mental stress så där kan jag hålla med dig!

Jag har även känt mig stressad över alla förkylningar och skador och att jag missar så mycket löpträning.

När det gäller kosten så äter jag i princip samma typ av mat som jag gjort

Låter definitivt som stress.

Försök göra en lista över all stress och fundera över vilka saker som du har möjlighet att påverka, och försök eliminera dem en i taget. Det är dumt att bli stressad över risken av att bli sjuk. Det är självuppfyllande. Släpp

Usch, inte kul!

När man har en skada tycks kroppen ha fullt upp med att hantera den, då är det lättare att bli sjuk (förkyld).

Det stämmer väldigt väl in på mig i alla fall!

Likaså efter en tävling, hårt pass verkar immunförsvaret gå ned. Läste en art

Förtydligande - tänk "base period". Dvs i princip bara lågpulsträning. Testa att träna på 180-åldern som mest under några veckor så fort du blivit frisk.

Äter princip samma sak som tidigare, förutom att drastiskt ha dragit ned på kolhydrater.. Måste ju vara ganska stor skillnad?

Haha, det kanske såg dumt ut med den formuleringen.

Men faktum är att jag bara tagit bort kolhydraterna, en stor del av dom, och istället blir det sallad till fisk och kyckling

Det är fortfarande en betydande förändring. Har du dragit ner på din fysiska aktivitet i motsvarande omfattning?

Träning med kroniskt låga glykogendepåer (som en följd av för lågt kolhydratintag) kan ge sänkt immunförsvar.