Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningVad är en bra tid?
You need to log in to create posts and topics.

Den enda slutsatsen jag kan dra av det är att simning är en tekniksport till mycket större del än vad löpning är.

Den enda slutsats jag drar är att man kan jämföra äpplen och päron hur mycket man vill, men i slutänden står man ändå där med en skål fruktsallad - så fundera inte så mycket utan ät och njut 😉

En aspekt man måste ta hänsyn till när man mäter tider är ju om man startar från startpall eller från bassängen och om man använder voltvändningar eller inte. Hur mycket kan man dra av på tiden på en 50:a om man startar från bassängen istället för startpa

Och där, käre Hr Kilmer, inför du ytterligare en frukt i diskussionen - låt oss kalla den banan...

Löpning handlar nästan enbart om kondition och väldigt lite om teknik, för simning är det tvärtom.

Till stor del har du rätt Ice Man. Simningen har till större del med teknik att göra, rätt mycket faktiskt.

Dock ska tänkas att det är svårt att uttala sig generellt om simning och generellt om löpning.

Det är stor skillnad på en simsprinter och en dist

Det är fascinerande när man ser världscupsimmarna simma tex 400m. Det ser inte ut som att de "tar i" och de har ingen hög frekvens på armtagen men ändå går det väldigt fort.

Markus: jag har haft kontakt med någon via pm och här kommer min siste försök

jag tankte att WR är bara en start punkt och sedan använda de två störste lopp inom simning och milen i sverige.

ca 26min 10km --> 2:36min/km
ca 14:30 1500 --> :58s/100m

BA

Här är ett svar på en liknande fråga, se http://fitness.stackexchange.com/q/8315/3778 Ryan la upp sitt svar där efter att jag frågade.

På den sidan fanns det en undersökning som jämfört simtider (3,86km) & löptider (42,2km) i Ironman och fått fram ett ganska linjärt samband enligt följande formel. Simtid i min per 100 yards = 0,2366 + 0,1527 x löptid i min/mile. Yard = 0,9144m. Mile = 1,