Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVad är hård vind??
You need to log in to create posts and topics.

Ja, vad tycker ni är hård vind när ni cyklar landsväg? Det jag menar är vind som tydligt påverkar eran snittfart

Jag tyckte personligen för ett tag sedan att det var ok med rätt så mycket vind, men kommer inte ihåg hur mycket? Vart i December med om en o

Min definition av motvind är när jag måste trampa för att komma nedför Skanstullsbron. Medvind är när jag inte behöver trampa uppför.

20 sekundmeter kantvind brukar ställa till det.

Mmm, jag tyckte som sagt inte att jag blev så påverkad av lite vind förrut. Vart ute idag och tyckte det blåste som fasen. Men när jag kollade var det bara ca 8-9 s/m med 11/12 i byarna. Det är ju inte helt ovanlig vind..........

Jo, det är ganska mycket. 10 m/s är 36 km/h. nästan halv storm.

Hmm, har för mig att det inte kändes såhär tungt förrut med 8/9 s/m. Tycker det är konstigt om knäet påverkar mig så mycket? Speciellt nu när jag inte känner av det så mycket i övrigt. Måste ju vara att jag är mycket svagare i det trotts att det känns ok?

Bruse: När det blåser mellan 20,8 och 24,4m/s är det halv storm (strong gale).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Storm

Hur läser du? Läs första meningen igen:
"Storm kallas vinden både på land och till sjöss, när vindhastigheten är mellan 24,5 och 32,6 m/s."

Hur läser du Bruse?

"När Vindstyrkan är 9 Beaufort (20,8 – 24,4 m/s) kallas vinden halv storm" ... han pratar om halv storm, precis som du skrev här ovan "...nästan halv storm. " ...

Mycket enkelt. Om storm är som minst 24,5 m/s, så är ju 12,25 m/s hälften.