Quote from Guest on 11 May 2010, 11:46När man rekommenderar nybörjare att varva gång och löpning i början, vad är meningen med det? Är det någon skillnad när det gäller belastningen på kroppen (ej för konditionen) med att springa 10 min uppdelat i 1 eller 2 minutersfaser med gång där emellan
När man rekommenderar nybörjare att varva gång och löpning i början, vad är meningen med det? Är det någon skillnad när det gäller belastningen på kroppen (ej för konditionen) med att springa 10 min uppdelat i 1 eller 2 minutersfaser med gång där emellan
Quote from Funbeat user on 11 May 2010, 11:56jag tror att det är både för kondition och för att kroppen ska vänja sig. framförallt leder och senor tar lite längre tid att vänja vid löpning än konditionen som byggs upp rätt snabbt i början!
jag tror att det är både för kondition och för att kroppen ska vänja sig. framförallt leder och senor tar lite längre tid att vänja vid löpning än konditionen som byggs upp rätt snabbt i början!
Quote from Funbeat user on 11 May 2010, 12:00Jag orkade bara springa 2 minuter i stöten, så jag hade inget val.
Jag orkade bara springa 2 minuter i stöten, så jag hade inget val.
Quote from Funbeat user on 11 May 2010, 12:07Jag ska inte komma med träningstips utan bara säja att musklerna blir starkare mycket snabbare än andra delar i kroppen, såsom senor och muskelfästen.
Ta det lugnt alltså.
Hmmm...det sista var kanske ett träningstips.
En 10%-ig ökning av träningsdosen
Jag ska inte komma med träningstips utan bara säja att musklerna blir starkare mycket snabbare än andra delar i kroppen, såsom senor och muskelfästen.
Ta det lugnt alltså.
Hmmm...det sista var kanske ett träningstips.
En 10%-ig ökning av träningsdosen
Quote from Funbeat user on 11 May 2010, 12:39Jo det vet jag 🙂 Men är det någon skillnad för leder och senor om man springer 10 min i ett sträck eller springer en minut/går en minut om man springer exakt samma sträcka??
Jo det vet jag 🙂 Men är det någon skillnad för leder och senor om man springer 10 min i ett sträck eller springer en minut/går en minut om man springer exakt samma sträcka??
Quote from Jan Lundquist on 11 May 2010, 12:47Orken?
Orken?
Quote from Catharina Brattlin on 11 May 2010, 13:01Personligen tycker ju jag att passet verkar bli riktigt ryckigt, energikrävande och krabbigt om man hela tiden ska kolla på klockan.
Som nybörjarlöpare sprang jag lugnt så länge jag orkade, och sen gick jag ner pulsen tills den kändes OK, och sprang en
Personligen tycker ju jag att passet verkar bli riktigt ryckigt, energikrävande och krabbigt om man hela tiden ska kolla på klockan.
Som nybörjarlöpare sprang jag lugnt så länge jag orkade, och sen gick jag ner pulsen tills den kändes OK, och sprang en
Quote from Funbeat user on 11 May 2010, 13:09Sylvia: man lägger såklart upp intervall-larm på klockan så när det piper så går man och så när det piper igen så börjar man springa igen. Plättelätt! 😉
Sylvia: man lägger såklart upp intervall-larm på klockan så när det piper så går man och så när det piper igen så börjar man springa igen. Plättelätt! 😉
Quote from Catharina Brattlin on 11 May 2010, 13:12OK, när jag var löparnybörjare ägde jag ingen så fin klocka. 🙂
Kan ändå inte låta bli att tycka att passet verkar bli ryckigt?
OK, när jag var löparnybörjare ägde jag ingen så fin klocka. 🙂
Kan ändå inte låta bli att tycka att passet verkar bli ryckigt?
Quote from Funbeat user on 11 May 2010, 13:16Man kan lika gärna ta med sig en kökstimer från Classe 😉
Man kan lika gärna ta med sig en kökstimer från Classe 😉