Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag är lite nyfiken av mig och har en undran som jag hoppas att ni kan svara på!

Tycker du att det är mer slitsamt för kroppen att springa 2x16 km samma dag eller att springa ett långpass på 32 km?
Jag tänker mig att man springer 16 km på morgonen och är

Vad har du för arbete? Hinner du ladda om?

Jag tycker det är jobbigt att springa 10km kl18-19 och sedan 7km kl06:30 dagen efter

Min upplevelse är att två pass sliter mindre på kroppen jämfört med ett, åtminstone när den totala sträckan blir samma.

32km i sträck är jobbigare. Mellan de två 16km passen hinner kroppen ladda om ganska bra.

Det är farten som dödar. Jag är betydligt mer sliten efter en hård pressad mara än efter 4 x marathon på 24 timmar.

Tack för inlägg så här långt!

Jag är rätt duktig på att springa långsamt, så farten är nog inte ett problem! (H)

Jag har ett aktivt jobb blandat med en del stillasittande, och en del hjärngympa. Dock inte tufft fysiskt jobb, så jag tror i alla fall att

Under förutsättning att Du springer med samma fart så är det lättare att dela upp löpningen på två pass. Inget personligt tyckande utan vetenskapligt bevisat (åtminnstone enligt min gamla fysiologi lärare)......

Lockas du att springa fortare blir nog int

Det beror på vad du vill ha tränat.

32K är mer slitsamt. 16K på fm och 16K på em/kväll ger gott om tid för mat, vätska och soffa.

Jag tycker också 2 pass känns mindre än ett som är dubbelt så långt. 🙂