Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

2 pass sliter mindre. Som ett argument för detta tar jag 4*1mil (del av Ultraintervaller) som jag testade i höstas. Med start var tredje timme. Trots att det då nästan blev en mara i längd och farten inte var mycket långsammare än marafarten så var jag in

Fast det är inte samma sorts träning.

Nej, det är inte samma sorts träning. Just därför jag upplevde det som mindre slitsamt. Jag trodde inte att 2h vila skulle ge så mycket återhämtning som det gjorde.

Självklart skiter det mindre på kroppen att dela upp ett pass i två delar och vila emellan, men precis som David säger så blir det olika pass och således olika träningseffekt. 32 km eller 2x16 km är två väldigt olika sätt att springa 32 km på, och utifrån

Kör 32 km på en gång så har du det gjort sen:-)

Det skulle jag också gjort. 32 km i lugnt tempo är ju meditativt och sliter mycket mindre mentalt på kroppen än att först springa 16 och sedan veta att man ska ut igen på en lika lång runda.

16km morgonjogg, frukost, 16km innan lunch. BellaStyle

Tack för många och härliga svar!
Jag har funderat på varför jag själv tycker att det verkar jobbigare att springa 16 km till jobbet och 16 km hem från jobbet än att köra ett långpass på 32 km. Har inte kommit på något svar! Men era svar ger ju näring åt a

@Oskar

16km sen frukost... lite vila, 16km sen lunch... å 32km som avslutning på dagen innan kvällsmaten ?? 😉 😉 😉 😉

Ett steg till det! På gräns till överkurs ;o)