Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVad bör jag göra?
You need to log in to create posts and topics.

Bakgrundsinfo;

Har aldrig kunnat springa på grund av knäproblem sedan barnsben. Men har alltid kunnat gå och har i perioder gått mycket snabba promenader (6km/h +) - aldrig känt något. Fick inlägg i skorna för typ ett halvår sedan (? tiden går fort). Har

Låter spontant för mig som överansträngning.

När du går snabbt, tar du ganska långa och rejäla kliv?

Har traskat runt i mitt rum nu för att testa och jo, långa och "rejäla" kliv blir det per automatik när jag går snabbt. Har nog alltid varit så dock och jag brukade gå väldigt mycket för några år sedan när gång var min träningsform. Kan överansträngningen

Vissa bedömare hävdar att benhinneproblem kan minska om man tar kortare steg och landar mer på framfoten. I ditt fall, varför inte småjogga istället, MYCKET lätt trippande jogg, och se om det blir någon förändring?

Problemet är att jag inte kan jogga speciellt långsamt då det ger smärta i knäna (har diskuterat detta i annan tråd tidigare) + att min puls går upp väldigt lätt (tror jag, har ingen pulsklocka) så jag skulle inte orka att ens småjogga speciellt länge (tr

Ja, prova du att ta det vackert i gången, jag tar själv långa kliv när jag promenixar, och får ibland lite ont av det.

Bara för att kasta bensin på brasan... Prova barfota/minimalistiskt?

Peter, jag ska erkänna att jag skulle vilja prova barfota! Men av erfarenhet så vet jag ju att det alltid gjort ont tills jag fick mina inlägg. Vet inte om jag vågar riskera smärta igen då jag inte vet hur lång tid det tar innan den skulle försvinna igen

Kanske cykla istället?

Jackie: Det finns en hel del fall där folk gått från stela skoinlägg till inga skor alls utan problem och på relativt kort tid. Det gäller bara att vara löjligt försiktig.

Dessutom, jag är rätt säker på att din gångstil ligger bakom dina benhinneproblem.