Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVad betyder "ALM"
You need to log in to create posts and topics.

Som nybörjad löpare (sedan juni 2009) med någorlunda ambitioner så försöker jag lära mig mer om träning och löpning. Man stöter på en hel del begrepp och förkortningar. I senaste nummret av Aktiv Träning fanns ett exempel på ett träningsprogram. Där stod

anaerobic lactate m...?

förmodligen tröskelfart?

haha jaha. Anaero-vadå. Tröskelfart? Kan du utveckla det. Det framgår kanske av mitt svar att jag inte besitter de mest grundläggande kunskaper. Skulle kunna googla på det, men det är roligare så här.(H)

Jag googlade lite ändå 🙂 Hittade en tråd som gav mig svaret.

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=165153

Satt faktiskt imorse och funderade på samma sak (eftersom jag läste samma artikel), och hade tänkt ställa frågan! 🙂

Alla Långa Mil?

Aktiv Träning ger ju verkligen ett seriöst intryck... not!

Aerob Långsam Mängdträning? AsLångt Malande? ALMänn löpning?

"Intervallfart" känns inte heller som ett särskilt genomtänkt begrepp, mina 400-ingar går i alla fall lite snabbare än 2000-ingarna.

Jag har aldrig läst Aktiv Träning, men jag skulle nog inte

När vi ändå är inne på facklitteratur så kanske det finns några andra tips på bra tidningar att läsa om löpträning. Om man nu inte kan lita på vad som står i Aktiv Träning menar jag.

Frågan om ALM är i alla fall inte löst. Någon trodde att det betyder tröskelfart. Det tackar jag för.

Ni andra som tar upp tråden och tär på mitt tålamod med egna mer eller mindre fåniga förklaringar kan väl vara snälla och upphöra med det. Min fråga var