Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag brukar köra intervallpass uppför diverse slalombackar då och då, men funderar litegrann på exakt vad det är jag tränar? Tröskel eller Vo2Max?

Ett typiskt pass kan bestå av 2-4 min löpning uppförs beroende på backens längd, sedan gång nedförs (kan ej

Har ofta funderat på vitsen med sånt. Intressant med förklaring! kan ju inte vara så bra för löpsteget, om man inte kör väldigt korta intervall med spänststeg, eller?

Först: 2-4 minuter låter som en väldigt kort backe (eller så är du väldigt snabb 🙂 )

Du tränar styrka och VO2 skulle jag säga. (Man skulle också kunna säga att du tränar att springa i uppförsbackar)

Man bör fokusera på löpstil, rak i ryggen, korta ste

Löpstyrka , Kropps hållning , stege , expolitet mm. Tycker att back träning ge mycket . Tränar ofta 150 -200 meters backe upp och lätt jogg nere. Tävlar medeldistams som huvud gren. 🙂

Om man tränar till fjällopp á la Hornindal Rundt eller UTMB är slalombackeslöpning ett måste.

Slalombacke är oftast för brant. Är det springa man skall göra så är en flackare backe att föredra för att bibehålla ett vettigt löpsteg när man tränar.

Om man inte tränar till ett fjällopp. Då är det ännu värre terräng än slalombacke man kommer tampas med.

Intressant. Verkar som att det hänt en del sen sist jag läste på ett löparforum. Nu är alltså många löpare livrädda för att deras löpsteg ska ta stryk om de råkar köra ett pass där de inte springer på en någorlunda platt sträcka?

Om vi bortser från detta

Jag har som målsättning att kunna springa i all typ av terräng och någon oro för löpsteget har jag inte känt då jag sprungit i brantare backar av slalomkaraktär. Då känner jag nästan större oro för att det blir alltför ensidigt att nöta platt löpning efte

Problemet om backen är för brant är att man bildar för mycket mjölksyra. Vilket gör att man slutar springa. Alldeles för många motionärer hänger med överkroppen när backpassen blir för tuffa. Ett tips vid träning i brant backe är att köra med stavar för a

12