Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

En 18-årig man som är helt medel vad gäller talang för löpning, vad kan han komma ner på för tider på milen efter säg 10 år av bra träning (som passar honom)?

Någonstans mellan 30 och 40 minuter är de förslagen som dök upp i annan tråd.

30-40min stämmer nog ganska bra om du med "bra träning" menar "så bra och så mycket träning som möjligt". Annars skulle väl 3-4ggr/v kunna vara "bra träning" och då pratar vi nog snarare 35-45min.

Jag menade alltså den mängd träning som karln kan ta till sig utan att bryta ihop (fysiskt). Om han är välmotiverad alltså.

Känns som en otrolig skillnad mellan 30 och 40 minuter. Visst är det en ganska generellt ställd fråga, men 30 minuter är grymt bra.

Tror det beror till 75% på huvudet... Sen beror det nog vad ungdomen har gjort fram till 18-årsdagen också. Ett någotsånär rörligt liv under uppväxten, en riktigt bra inställning, vilja, envishet och bra coaching vad gäller träningen så kanske det kan bli

Jag har extremt svårt att tro att en medeltalang skulle göra 30 min på milen eftersom det är svensk elittid. Ska du göra 30 min bör du ha mer talang än medel.

Då kanske vi ska diskutera vad "talang" är?
Många verkar anse att det är något magiskt mystiskt man har. Jag brukar använda det som att säga att en person har en naturligt bra löpsteg/rörelsemönster/löpekonomi! Till stor del kan man ju träna upp det med

Med talang tänkte jag på medfödda förutsättningar, dvs det man har att jobba med under de här tio åren.

Men kan träning innan 18-årsdagen verkligen inte ersättas av träning efter? Jag har svårt att tro det, även om det blir svårare med åren.

30-40 minuter är som sagt ett väldigt stort spann. 30 är bättre än de flesta har någon som helst chans att klara, medan 40 är relativt sett riktigt dåligt för en 28-årig man som har tränat optimalt sedan han var 18.

Jag tror att tiden fram till 12-15-årsåldern är avgörande för hur bra man kan bli senare. Hade jag varit forskare skulle jag nog satsa på att undersöka det sambandet. (Det finns säkert såna undersökningar fast jag inte vet var man ska hitta dom)

Sen tror