Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag har väl ganska nyss upptäckt hur skönt det är att ha tröjor i funktionsmaterial på sig i löparspåret istället för bomullströjor men jag har ju också upptäckt att de tar åt sig all mysig svettlukt och det sitter i...for ever! (?)
Vad har ni för tips på

Ättika! Sök på det så hittar du flera tidigare diskussioner 🙂

Kör utan den i stället (sportBH för kvinnor). Det känns mycket friskare, även om det är kallt.

Det känns lite sjukt, gör det...:-)

http://www.polarismora.se/kemiska_produkter/activity_wash_in_springyard_odorkontroll/2870,101299902,122/

Funkar riktigt bra.

60 grader i maskin gör mycket för att ta bort lukt. Jag har för mig att man ska upp i över 50 rader för att bli av med kroppsnära dofter, något ämne i svett som inte löses upp annars. Och de flesta funktionskläder tål 60 fast de alltid märker dem med 40.

Ättika fungerar bra för mej.

Ett annat tips är att skölja ur träningskläderna så fort som möjligt efter träning. Men sen också tvätta dom så fort som möjligt.

Prova Assos tvättmedel (eg för cykelkläder) - det tvättar rent i låga temperaturer och kläderna doftar gott efteråt.

Jag pratade med en kollega som jobbat med textilier i hela sitt yrkesliv, frågade vad han trodde om att tvätta i _betydligt_ högre temp än angivet. Inga problem sade han så jag (är spinledare på F&S) tog en av mina äldsta, mest stinkande ledartröjotröjor

Tycker de luktar friskt jag!