Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Ulf:
Nu blir jag nyfiken på vad det var för material i tröjan du kokade! Det är ju lysande om funktionströjorna klarar så hög temperatur, då borde man ju kunna slänga in dem i +90°C i tvättmaskinen...

Kram,
Jenny

Jag tycker att stinkproblemet försvinner om jag bara ser till att tvätta i ganska nära anslutning till träningen och inte låter tröjorna ligga blöta i väskor. Upp med dom snabbt på tork och sen i med dom i tvätten rätt snart.

Den första funktionströjan j

Jag tvättar alla mina funkiskläder (Craft) i 60 grader, men tycker ändå att de skunkar till sig då och då. Då kör jag en ättikstvätt och sen känns de fräscha igen.

Jag har en massa olika funk-tröjor av olika märken ålder och troligen även olika material. Jag har märkt att vissa av tröjorna luktar gott och blir "som nya" efter tvätt medan andra luktar illa igen så fort dom blir lite fuktiga - jag har ingen riktig kol

Lukten är väl egentligen en restprodukt av bakterier och andra mikroorganismer. För att ta kål på dessa så räcker det inte med att tvätta i 40 grader, man måste upp i minst 50.

Beroende på hur modern och "energisnål" tvättmaskin man har så kanske man må

Mina kläder åker alltid med i duschen, dvs dom får ligga på badkarsbottnen medan jag duschar (låter schampo och tvål rinna ner på dom) sen medan balsamet får göra nytta i håret så brukar jag skölja av kläderna. Sen tvättar jag dom i maskin lite då och då

Jag har lite svårt att bry mig så mycket när jag luktar skunk ändå tio minuter efter att jag har tagit på mig träningskläderna oavsett om de var fräscha eller inte innan.

Men generellt kan man nog tvätta det mesta i högre temperatur än angivet. 40 grader

Jenny, Det är F&S ordinarie ledartröjor som är som alla andra av polyester. Sedan kan de vara vävda med olika tekniker och kallas cool-max etc men likväl polyester.

Ta en "avlagd" tröja och testa. OBS ev tröjtryck kan må "dåligt" av den höga temperature

Ett enkelt tips är att duscha strax innan passet. Då blir det inte mycket till lukt alls.

Jag tvättar allt i 60 grader...