Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag läser och läser om alla dessa råd om intervaller, backträning och fartlekar. Men vad ger det mig och min träning?

Man hör hur folk pratar på att man ska göra backträning och intervaller men jag har aldrig fattat vad det ger mig. Om jag har bestämt m

Du behöver inte intervaller, fartlek och backträning för att göra halvmaran under två timmar. Men det kan ge dig bra variation och större löpglädje.

Långpass 15+ km, och snabbdistans 4-10 km i tänkt fart. Och så lite lätt löpning 1 eller 2 ggr till (under 1 timme) per vecka. Klart! 😉

Fart över distans

Om man följer ert resonemang så behöver man inte intervaller för att klara milen på 35 minuter heller.

Intervaller hjälper mig att få bättre löpsteg och bli snabbare. Är jag van att springa i snabbare tempo kan jag springa mer avslappnat då jag springer

Erik: Nu vågar jag lite djärvt påstå att det är viss skillnad på att klara milen på 35 minuter och halvmaran på två timmar. Men det är nog rätt många unga Kenyaner som inte kommit in i den västerländska filosofin med intervallträning och ändå kommer in un

Man måste ju ta i lite för att skapa en diskussion, inget ont menat 😉 Jag själv hade riktigt svårt att klara milen på en timme men lyckades efter ca 4 månaders löpning (är man och 31 år med bmi på ca 24). Är man långsam som jag så är intervaller bra trän

Tror som Mackan (om det är vad han tror) att det gäller att hitta vad man trivs med.
För att bli snabbare får man pressa sig lite, sen om det sker i intervaller, snabbdistans eller fartlek är inte det viktiga för oss motionärer.

Kanske är personer som pr

Erik: Oroa dig inte. Jag gillar att diskutera och det är roligare om man drar saker till sin spets! 🙂

Anders: Jo jag tror på att man måste hitta det man trivs med. Man kan variera på många sätt och komma väldigt långt med olika metoder. Trivs man därem

Ok, eftersom ingen riktigt svarat på vilken nytta de olika sakerna gör så: Backträning, om den utförs på "rätt" sätt, bygger styrka i benen och bålen och spänst på uppvägen och snabbhet på nervägen. Nedförsbacken ska användas till att "flyta" ner, inte an