Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Det är dock viktigt att skilja mellan VOmax intervaller (anerob träning) och tröskelintervaller (aerob träning)

Visst är det så, Mats. Glömde den detaljen eftersom jag själv föredrar snabbdistans i tröskelfart för att bygga den förmågan.

Tack så mycket för alla svar och tack Olle som förklarade vad det är för skillnader. Nu känns det helt plötsligt mycket bättre! 🙂
Om jag har fattat det hela rätt så kommer jag ganska långt med att nöta mil och kanske lägga in en och annan backe och fart

Precis och bara genom att byta ut plan asfalt mot backig terräng så kommer allsidigheten på köpet 🙂

Mycket bra tips..Har oxå haft dessa funderingar...Ska även jag ner under 2 h på halvmaran...så alla tips tas imot med glädje

Men VO2max-träning stressar väl ändå inte främst de anaeroba energisystemen? Tänk efter nu, vad innebär maximal syreupptagningsförmåga?

Som jag ser det så skulle de allra flesta tjäna mest på att springa mer helt enkelt. I de allra flesta fall är nämligen den aeroba kapaciteten obegränsad, praktiskt sett. För att alls komma i närheten krävs att man springer groteska mängder, säg 15-20 mil

Men hur mycket ger ett "snabbare pass" som genomförs i marafart om den tilltänkte löparen har en halvmarakapacitet på ca 2h? Isf ligger marakapaciteten på ca 5h och då är det knappast användbart som fartträningsintensitet. Snarare bortkastad tid.

De intervaller som jag tycker gör skillnad på halvmaratempot är tusingar eller längre.
Korta intervaller kan iofs också ha sina poänger men förmågan att hålla tempot uppe tränas med långa intervaller.
Vill inte påstå att de är särskilt roliga dock (#)

Lars: Vet inte riktigt vart du vill komma. Träningstempon utgår väl från ens individuella kapacitet, eller hur? Oavsett om din marafart är 3:30 eller 7:00 har det samma effekt på kroppen att springa i ditt maratempo. Visst, antagligen krävs det mer tränin