Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVad händer med benen?
You need to log in to create posts and topics.

Har precis börjat träna inför vättern - sedan innan helt otränad. Varit ute på mest 2 mil rundor och någon enstaka 4 milsrunda. Händer spännande saker på 4 mil. Går bra i ca 3 (ligger i ca 20-24 km/h). Men sen kommer jag på mig själv med att inte alla ha

Hej!

Jag tycker du ska fundera på att höja kadensen när du cyklar. Jag är också relativ nybörjare, men min erfarenhet är att låg kadens => mycket muskelarbete och hög kadens => mer andningsapparat. De flesta här kommer säga att du ska ligga på ca 90 i ka

Först och främst tycker jag du ska cykla lite mer innan du betraktar det som ett problem. Kyla, tunga kläder (väger mer än man tror), kanske dubbdäck mm gör att ork och hastighet sjunker. Jag brukar själv ha problem med att snitta över 25 vintertid, sen n

Det där är ju typiskt lågenergisyndrom du beskriver. Se till att en kvart/halvtimme innan du får problemet äta något, exempelvis en banan, en gel/bar eller liknande.

Jag kör mycket cykel men kan jämföra med ett roligt exempel när jag var i Sälen och trän

Håller med om att det låter som att du får slut på kolhydrater o börjar få klara dig på fettförbränning. Om du ser till att tillföra lite kolhydrater regelbundet o lära dig att ligga under "bonk"-gränsen ska du se att du slipper koma-känslan

Jag tror att det är en kombination av ovanstående och det du själv skriver (nyligen börjat träna). Förmodligen är kroppen och musklerna vana vid den typ av ansträngning.

Tillfällig lindring löser du med att ta med lite mat (energibar, liten chokladkaka,

Är ni verkligen säkra på att det är "lågenergisyndrom"? Jag brukar då inte fortsätta känna mig hyfsat pigg när jag får soppatorsk... Det brukar vara en kamp för livet för att överhuvud taget orka hem. Om jag förstod Mattias rätt så känner han sig ganska f

Det behöver ju inte vara totalbonk...

kan det inte helt enkelt vara fråga om att uthålligheten - lokala kapaciteten som cyklist i konditionen = benen som jobbar till skillnad från centrala kapaciteten = hjärtat - inte räcker - dvs mera träning på cykel krävs för att orka längre...

Tack för alla svaren... Låter som det får bli lite experimenterande. Mer träning kommer det ju definitivt bli. Sedan skall jag prova med både mer vätska och mat. Förstår dock inte hur folk kommer runt 8-12 mil med tillräckligt med vätska och mat. Vad har