Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Är osäker på om jag fått för lite pronationsstöd i Asics DS Trainer 15.
Är det dåligt i så fall, eller?

Läste om en som tydligen pronerar mycket som tyckte att skon tog bort det helt medans en annan sa att den var för neutrala eller svagt pronerande löp

Pronation är inte farligt. Springer du hyggligt bra tekniskt kommer det gå alldeles utmärkt. Jag tycker att en löpsko skall vara skön och skydda en mot vassa saker som man kliver på 😉

Det är inte så att man kan få en förslitningsskada eller så...?

Du kan få lite ont på insidan av knät. Har du för mycket pronationsstöd får du ont på utsidan av knät (löparknä). Att pronera är normalt. Använd normala skor utan stöd. Först om du känner av problem pga skorna kan du fundera över att ev. skaffa pronation

Det går inte att kategoriskt säga att pronation är något "naturligt" och tro att det är bra med det. Det beror både på graden av pronation och vilken typ av löpsteg man har.

Med upp till ca 7 graders avvikelse från neutralt löpsteg så brukar man inte kom

Erik,

bra att du nyanserar diskussionen. Men det beror ju som du säger också på vilken typ av löpsteg man har. Tyvärr har inte löpskobutikerna någon kunskap om det, utan de behandlar alla lika.

Vet du vilken stegfrekvens du hade i din normala träningsf

Att säga att löpskoaffärerna inte ha kunskap om detta, både stämmer väl och inte. Det beror ju på hur mycket personalen tagit till sig av eventuell utbildning och erfarenheter. Men helt klart är det ju bättre att få löpanalys utförd av en erfaren ortopedi

(t+) Erik

Mitt inlägg ovan bygger givetvis bara på min personliga erfarenhet. Jag fick problem en gång med skador efter att några "experter" på en sportbutik analyserat att mitt steg hade alldeles för stor pronationsvinkel osv. och i ett svagt ögonblick lurat mig

Erik! (t+)