Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Instämmer, (t+) för Erik!

Erik,

jag vill som sagt inte ändra ämnet till en teknikdiskussion, men eftersom du tar upp det så måste jag ändå bemöta det. Den forskning du hänvisar till visar bara att den omedelbara effekten av ändrad stegfrekvens är sämre löpekonomi. Den enda sluts

Erik (t+)

Tack för utförliga inlägg. Som sagt, diskussionerna tenderar att vika av från huvudvägen, men det var intressant ändå.

Jag funderar i alla fall på att gå till en annan Löplabbet-butik eftersom jag inte känner mig trygg med valet så här i efterhand. Blev

Tänkte på dina nya skor, DS Trainer, jag har ett par likadana men de är ju "lättviktspjuck" främst avsedda för tävling och intervallträning. Jag pronerar lite grann och har därför ASICS GT2150 och NIKE Structure Triax för volymträningen. Båda dessa har et

Är det inte fel att rekommendera pronationsstöd eller stabila skor för att minska risken för skador? Jag tror inte det finns någon undersökning som visar detta.

Tack Erik! ÄNTLIGEN!
@Klas: Att löpbutiker inte har någon kunskap om löpteknik är nog en av dina fetaste grodor.

En fråga som är intressant att lyfta är vilken kunskap och utbildning dessa självutnämnda löpinstruktörer som tar 1500 kr för en löpanalys ha

Bjarne, jag talar förstås bara utifrån min erfarenhet av löpskobutiker, och det verkar stämma med vad många andra rapporterar. Mitt intryck är att de går mer på löpstegsoberoende tumregler som den Erik nämnde. T ex så ombads jag av en erfaren person att v

klas:
Vad jag menar är att du inte ska dra alla över en kant.
Det är vanligast att löpare kommer ner med hälen efter en stunds löpning (jag säger inte att det är rätt eller fel), så det är nog inte en så konstig fråga du fick då det inte går att se hur rö

Jag vill invända lite emot Eriks påstånden om att löpteknik inte hade någon "validitet" på 70 och 80 talet. Själv tog jag till mig den löpteknik som Anders Gärderud lärde ut. Det som hänt idag är att många profeter försöker slå mynt av att de låtsas att d