Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVad har ni för vilopuls?
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Bara en nyfiken fråga, vad har ni för vilopuls?

Såg att någon skrev att hon hade 38 och jag som fick "bannor" på läkarbesök med vilopuls på 50.

Jag skiter i vilopulsen för jag är tuff (H)

Tror 41-42, har inte gjort en nogrann mätning, så det kan vara lägre.

Bannor av läkaren... hmm vad skall du göra? Träna mindre kanske 😉
Fast jag har stött på något liknande. Jag tänkte bli blodgivare, men de mätte
upp 45 i puls, och då ville de inte ha

Jag har 36 sen tre veckor tillbaka. Dessförinnan 38. Mäter den nästan varje morgon för att upptäcka ev infektion/överträning och skiter INTE i den.

Jag är tuff ändå! (H)

Ligger runt 50, har inte mätt vilopuls på ett tag.

Anna Panna: Vad hade läkaren för synpunkt på din vilopuls egentligen?? Den var ju inte abnorm på något sätt.

Henrik D: Jag har aldrig hört något om att (låg) vilopuls skulle vara ett problem vid blodgiv

Just nu för hög, troligtvis på väg ner. Tror dock inte jag kommer tillbaka till 33, men förhoppningsvis i närheten.

Träna mindre är nog svårt, 🙂 om du tittar på hur jag tränar så är jag inte superflitig och ändå tränar jag MYCKET nu för att vara mig.

Man får förmodligen bara lämna blod om man är inom "normalområdet". Sedan om du har låg puls för att du är vältränad

Jag hade 47 förut, men nu har den varit högre, över 60, i några veckor. Fick höra av en sjuksköterska på vårdcentralen att det var ju inte högt att jag hade 64, men hallå, man ska ju inte jämföra med medelsvensson när man tränar som jag utan med sig själv

Erik: Han var nog bara den försikte sortens läkare.

Det han var rädd för var att sinusknutan (den som sänder ut elekriska impulser så hjärtats kammare kontraheras) var kass. Om den inte fungerar tillräckligt bra så blir pulsen låg. Efter att ha kopplat

Lite osäker, men när jag mätte för ett tag sedan var den 48-49, men den verkar gå lite upp och ner, beroende på mätomständigheter, och annat (det vanliga, stress och infektioner).
Tänkt jag skulle göra en mätkampanj, men det är lite mer omständigt, känns