Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVad har ni för vilopuls?
You need to log in to create posts and topics.

Jag har väldigt varmt i min lägenhet, kanske är det därför som jag har fått sån hög vilopuls jämfört med förut! Har varit rädd att jag blivit övertränad.

Anna Panna: Bannor av läkaren för vad? Att pulsen var för hög eller för låg menade läkaren?

Bullen71: för låg. Men han hade inte så stor koll tror jag (kollade ju med en som jobbar med hjärtpatienter plus en annan läkare)

Va det inte nån som skrev i nån blodgivartråd att de inte fått ge blod för att de hade för låg vilopuls?

Tack för tipset Anne-Mari, har alltid varit nyfiken på vad detta beror på.
Hittade tråden:
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=13932
Fast något slutligt svar kom där inte heller, mer än att de gör så.

Ah, va bra att du hittade den.

Jag tolkade det så att om man inte vet att man är vältränad eller har en normalt låg puls som man vet brukar va under 50 slag/min får man inte lämna för det (tror jag) är indikativt för att nåt inte står rätt till i kroppe

antar att det som allt annat är individuellt. Jag har en vilopuls på 39 och en maxpuls på 197. När det gäller att ge blod så gör de nog en undersökning innan, så det bör väl inte vara några problem om man har låg vilopuls.

A-M; där jag jobbar kollar vi som sagt inte någon vilopuls utan enbart blodtryck.

Men EN anledning till att man isåfall skulle neka blodgivning pga för låg vilopuls är att pulsen även är genetiskt betingad och låg puls behöver inte betyda vältränad=stor

Tack Sylvia. Jag hade glömt eller missat att ni inte hade pulskriterie hos er.

måste bara säga att detta är ett suveränt forum där man får bra och snabba svar på nästan allt. jag gillar den här siten mer och mer 🙂