Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVad i "fart" är farligt?
You need to log in to create posts and topics.

Man läser ofta att fart är mer riskfyllt än distans ur ett skade-perspektiv, och att det sliter mer att springa fort än att springa långt.

Men, vad är det i farten som sliter? Frånskjutet? Om jag springer med en hund i draglina, och låter henne agera far

Är det inte att det blir "stötigare" och större tryck på höft, knä samt vrister vid högre tempo? Tycker det är så det känns iaf.

Om man tänker fart i sin engelska betydelse och läser ditt inlägg igen blir det lite småroligt, tihi 😉

Angående att springa med hög fart så är det ju skitskoj! Tyvärr så sliter det mer på kroppen =) Muskler och senor får ju ta i mer än vid lufs. Att de

Intressant fråga. Man måste ha en viss kraftimpuls uppåt i varje löpsteg, för att få en flygfas. Vid högre hastighet blir tiden i markkontakt kortare. Det krävs därför högre kraft momentant, både för att komma upp i luften och för att dämpa stöten i landn

@Klas: Ja, det är intressant! Man läser så ofta att hastighet sliter mer än distans, men aldrig ser man en motivering.

Med löpningsrelaterade knäproblem i bagaget så finns rädslan för kvalitetslöpningspass hela tiden i bakhuvudet. Samtidigt så finns det

Matte, Pose-metoden går inte in på den detaljnivån, men resonemanget gäller hur man än springer.

Matte, jag kom på att det kan vara värt att nämna att om man har låg stegfrekvens i långsam löpning så har man förmodligen högre kraftimpuls i långsam löpning än i snabb löpning, och då kan det slita mer att springa långsamt än att springa fort.

Det som

Klas, efter att ha läst på om löpteknik (däribland dina blogginlägg) så har jag i vinter lagt om mitt löpsteg mot POSE-tekniken. Jag brukar ligga på en frekvens kring 180 dubbelsteg.

När jag tänker efter så inser jag att detta resonemang kanske skulle k

Jag fick mitt IT-bandsproblem under ett långsamt pass. Löpsteget går åt helvete i lågt tempo. När jag ökar farten blir fotisättningen och benvinklarna bättre och jag springer mer framåt än "i höjdled", så att säga. Dessutom har jag högre stegfrekvens i hö

På 80-talet fick jag höra talas om en undersökning som sa att
10K på 40 minuter resulterade i lika lång återhämtning som marathon på 3:30.

Jag sprang normalt sub. 40 och sub. 3:30.
Stämde väldigt bra in på mig.

Då var förklaringen att högre fart kräv