Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVad i "fart" är farligt?
You need to log in to create posts and topics.

Skillnaden i kraft är inte så stor. En undersökning av Weyand visade på 20% högre kraft vid nästan dubbelt så hög fart. Men även relativt små skillnader kan nog betyda ganska mycket i ökat slitage. Det blir ju också en snabbare kraftutveckling från noll t

Jag har som mål att alltid försöka ha samma rörelsemönster. Snabbt eller långsamt. Det vore ju idiotiskt att springa på ett annat sätt när man springer långsamt? Då tränar du inte samma muskler och då kan du "lika gärna" cykla istället.

Så skillnaden f

Jag har fått lära mig att springa på så många olika sätt som möjligt.
Varför?
För att må bättre.

För mycket länge sedan när jag försökte anamma att springa ganska så likt så åkte jag på "falsk ichias".
Löpmusklernas sidokompisar mådde inte så bra.

S

Som tur är jag orienterare så 80% av min träning är obanat 😉 Men när jag springer på väg fokuserar jag på det.

Oskar.
Du har tur att vara orienterare.

Vill du rekommendera motionärer som helst springer på så platta och lätta underlag som möjligt sträva efter ett och samma löpsteg?

KG>>Jag tror inte det är bra att medvetet springa "fel". För mig är ett löpsteg kopplat till ett underlag. Jag skulle hellre framhäva vikten av att variera underlaget än att framhäva att man ska sträva efter att variera löpsteget på samma underlag.

Perso

Det enda som är farligt med fart är att det är lättare att tappa den.

Oskar.
Jag är en enda individ, men jag känner en hel del som klarat 100+ marathon. De flesta är mest asfaltnötare, men de varierar sitt steg.

Jag har kutat 800+ marathon + ultra. De överlägset flesta på asfalt. Hade jag strävat efter ett för mig optima

Hallå där på sig Frida B....det är inte bara lättare att tappa den...utan man gör det ju likt förbannat. Fart dödar....ett gammalt ordspråk!!? Men jag tycker att man när man springer långt måste inse att farten gör att man oxo måste sänka den efter ett ta

Hallå där på sig kjell.... Ett annat alternativ är att minska på distansen och trycka på gasen. Riktig partyvarning på det. 🙂