Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningVad kallar man denna crawl-stilen …
You need to log in to create posts and topics.

Hej på er!

Har sett flera OW-simmare som simmar som ledaren gör här i detta klipp från Vansbro i år.
http://youtu.be/sb5YoPk27zQ?t=30m53s

Vad kallar man stilen? Hur gör man? Nyfiken på att lära mig mer.
(klippet är inte exakt vad jag menar, men åt det

Utan tid att kolla på video skulle jag gissa swinger eller slugger.

Men jag vet att de tre första killar simma annorlunda i bassäng utan våtdräkt.

http://www.swimtypes.com

Aha, men jag trodde att de simmade såhär avsiktligt. Jag menar, om man leder Vansbrosimmet, och sen vinner, så är man ju inte direkt någon som behöver "fixa till" sin teknik.

Jag trodde de simmade så här för att få i sig maximalt med luft, och simma spik

Du hörde säkert Mikael Rosen som kommenterade. Han är en av Sveriges bästa tränare och han var ju ganska tydlig med att det finns en del att göra med tekniken. Bara för att man vinner behöver man ju inte ha bra teknik. Det är väldigt långt till internatio

Ja, ok, så är det kanske.

Jag trodde mer att detta var något eftersträvansvärt i OW-simning, och var därför nyfiken på vad det var.

Jag har också funderat mycket på det där. En del av förklaringen är säkert att man har råd att ligga högre med huvudet vid våtdräktssimning, utan att benen sjunker alltför mycket, men det betyder ju bara att nackdelen är mindre...
Erik Strand simmar på et

jag tror att denna siste klipp är lite missvisande. du kan ser att där finns en gulboj till höger av bilder.

han simma på det sätt så att han kan sikte bättre. till mig det såg ut som att han sänkte sig igen i de siste armtag efter han hade simmat förbi

Ja, det är möjligt att det blev mer accentuerat just vid bojarna, men det såg ut ungefär så där båda gångerna som han var i närheten av Elevatorkajen (nya starten), d v s sammanlagt kanske en kilometer av simningen. Det vet jag, för där stod jag.

Ja, vad är det för hemlisar de håller inne med. Vi kräver att få veta! 🙂

Men de siktar väldigt högt (långt upp ur vattnet), och de siktar ofta. Ok, säkert mer ofta ju närmre boj de kommer.

Men det måste ju vara en avvägning mellan att simma rakt, kont

Jag tycker nog att Colting simmar ung sådär också!