Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningVad kallar man denna crawl-stilen …
You need to log in to create posts and topics.

De skulle simma snabbare om de inte tittade upp så mycket. Han som vann Vansbro hade tex stocken 1m till höger om sig sista 1000m. Han borde inte ha behövt titta upp alls! Jämför OS i bassäng - ingen tittar upp för att se hur långt det är kvar.

Då blir frågan, hur mycket snabbare?
10sek - 55sek- 5 minuter?

Men även i de två-armtagscykler då de inte tittar upp, så liksom skuttar de upp lite ur vattnet, vilket resulterar i (eller är resultatet av?) att takten i stället för arm-arm-arm-arm blir (är) armarm--armarm.

simon många simma armarm armarm istället för arm arm arm.

jag simma armarm armarm där min paus ligger när vänster arm är framme. så simma jag alla streckor över 400m i bassäng och alla distanser i OW

Inressant fråga JB. Jag kan inte svara på den men en gissning är att man på den här nivån pratar om kanske 1-2 sek per 100m, dvs kanske 30sek-1min på Vansbro.

Det här med att de skuttar fram ser lite lustigt ut, men kanske inte är helt fel.Man vill ju li

Rykno:
Okej, men varför?
Och varför ligger de så högt och guppar med huvudet -- innebär det verkligen ingen fördel när man inte är uppe och siktar?
(Den tredje karaktäristikan för den här simstilen är svingandet, men det är väl ganska etablerat att det fu

det är lite som Torbjörn säg, man vill maximize glid läget och kraften framåt.

att man ligger så högt är mest pga våtdräkt men också en nackdel att man titta framåt så mycket.

i bassäng är det lätt att titta ner mot bottom men i OW när det är inte fri s

Runt boj måste simstilen vara perfekt eftersom svängradien blir mycket mindre. Kanske därför som de använder den också på "raksträckor" för de upplever att de kan korrigera riktning omedelbart?

Ungefär som TI fast bättre?

ungefär fast tvärt om