Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVadproblem
You need to log in to create posts and topics.

Hej!
Jag undrar om någon här har några tipps på vad man kan göra åt sina vader. Jag tränar ca 5 gånger i veckan, tisdag och torsdag är det ca 1 timme löpning i måttligt tempo och måndag/ onsdag har jag triathlonträning i 2,5h (löpning/simmning/löpning) sa

Har du provat excentriska vadhävningar (tror jag de heter)?

Edit: Alltså något i stil med
http://www.exrx.net/WeightExercises/Soleus/SMSeatedCalfRaise.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/Gastrocnemius/WTSingleLegCalfRaise.html

Jag kan eg. ingenting om sådana här saker och jag kan inte säga vad du ska göra, men jag har haft liknande problem som nu har blivit i princip bra.

I somras och i höstas försökte jag springa lite mer och lite fortare och fick då ont i vaderna, precis som

Precis som folk redan har tipsat om så är tåhävningar kanon.

Dock så misstänker jag det är något annat du har problem med. Du borde gå till en sjukgymnast eller naprapat och se om du är svag i någon del som kan orsaka dessa problemen. Även kolla upp om d

Tack för tippsen!
Nu har jag försökt vila två dagar och den här sidan gör det ju inte precis lättare. Men jag kanske kan ta en sväng till gymmet på eftermiddagen. Jag fortsätter med min zoonkur och massage, minskar lite på tempot också så får vi se om de

Det där är väldigt vanligt. Det handlar antagligen om långvarig överbelasning i soleus. jag har haft likadant, men hos mig har det oftast uppkommit då jag startat för snabbt efter ett långt uppehåll. Nu sist hade jag ett halvårs vila pga av höftskada och

Jag kan rekomendera vila i minst 3 veckor. Fick själv muskelbristning i vaden i sommras, ingen löpning på 2 månader. Körde enbart styrka, spinningoch raskpromenad. Sen dess är det bra. Obs vila i minst tre veckor sen styrketräna vdmusklerna. Lycka till.

Förutom exentrisk stretch ska du prova med isbad. Dvs efter alla pass, eller åtm tuffa/långa träningspass, ska du doppa underbenen 5 - 10 minuter i iskallt vatten. Funkar bra för svenska friidrottseliten, och har visat sig funka bra för mig.

För att spinna vidare på Anders rekommendation så är det bästa man kan göra när man duschar efteråt att varva iskallt vatten med varmt vatten ett par gånger på varje vad. Det minimerar inflammationsfasen som alltid innfinner sig, samt att det förhindrar a

Tack så mycket för ännu mera tips! Eftersom jag känner att jag inte vill kasta in handduken för det här och ta tre veckors vila ska jag testa några veckor till. Får ta det lite lugnare och vårda mina kära vader som två nyfödda barn, (förutom kallduschande