Quote from Funbeat user on 17 November 2008, 14:04Det som Anders nämner håller bl.a IFK Göteborg på med. Så fort matchen är avklarad blir det ett dopp i en badbalja med iskallt vatten. Musklerna skall tydligen återhämta sig mycket fortare
Det som Anders nämner håller bl.a IFK Göteborg på med. Så fort matchen är avklarad blir det ett dopp i en badbalja med iskallt vatten. Musklerna skall tydligen återhämta sig mycket fortare
Quote from Funbeat user on 17 November 2008, 14:38Jag läste att Johan Wissman kör isbad för benen efter varje pass, och att flera andra friidrottare tagit efter. Så jag provade det själv, för mina vader o knän. Blev förvånad över hur effektivt det var!
Så här års brukar jag försöka med ett par minuters
Jag läste att Johan Wissman kör isbad för benen efter varje pass, och att flera andra friidrottare tagit efter. Så jag provade det själv, för mina vader o knän. Blev förvånad över hur effektivt det var!
Så här års brukar jag försöka med ett par minuters
Quote from Marcus Moore on 17 November 2008, 14:40Lite nyfiken, vad(!) hade du för problem med knäna som blev bättre av kylan?
Lite nyfiken, vad(!) hade du för problem med knäna som blev bättre av kylan?
Quote from Funbeat user on 17 November 2008, 14:45F ö har jag alltid undrat vad "slaggprodukter" skulle vara för något, mer än mumbo-jumbo-ord från hälsokostnasare? Menar man mjölksyra och koldioxid? Diverse peptider?
Hur kan kyla öka ämnestransporten i en vävnadsdel - nyfiken!!
F ö har jag alltid undrat vad "slaggprodukter" skulle vara för något, mer än mumbo-jumbo-ord från hälsokostnasare? Menar man mjölksyra och koldioxid? Diverse peptider?
Hur kan kyla öka ämnestransporten i en vävnadsdel - nyfiken!!
Quote from Funbeat user on 17 November 2008, 14:57Annika,
mina knän svullnar lätt vid lite längre löpning. Inga skador på ledband eller menisker, med titthål har man rensat lite slitet brosk o så. istället för tre dagars svullnad så gör isbad att jag är som ny efter fem minuter + att vaderna mår mycket
Annika,
mina knän svullnar lätt vid lite längre löpning. Inga skador på ledband eller menisker, med titthål har man rensat lite slitet brosk o så. istället för tre dagars svullnad så gör isbad att jag är som ny efter fem minuter + att vaderna mår mycket
Quote from Catharina Brattlin on 17 November 2008, 15:11Anders, när man sänker ner kroppsdelar i isvatten, som är ca 6-10 grader "varmt", drar blodkärlen ihop sig, mer eller mindre. Allra mest märker man det i kapillärerna, de små fina blodkärlen som ligger ytligast. Efter uppstigning och när kroppsdelen har v
Anders, när man sänker ner kroppsdelar i isvatten, som är ca 6-10 grader "varmt", drar blodkärlen ihop sig, mer eller mindre. Allra mest märker man det i kapillärerna, de små fina blodkärlen som ligger ytligast. Efter uppstigning och när kroppsdelen har v
Quote from Funbeat user on 17 November 2008, 15:27Med tanke på hur Wissman tränar så är det svårt att "översätta" direkt till långdistanslöpning.
Med tanke på hur Wissman tränar så är det svårt att "översätta" direkt till långdistanslöpning.
Quote from Funbeat user on 17 November 2008, 18:51Sylvia, menar du att ”upptiningen” skulle leda till en högre cirkulation än vanligt? Hur förklarar du att det skulle var möjligt rent fysikaliskt? Snarare borde väl cirkulationen långsamt höjas till normal alltefter att blodkärlen vidgas?
Vad menar du me
Sylvia, menar du att ”upptiningen” skulle leda till en högre cirkulation än vanligt? Hur förklarar du att det skulle var möjligt rent fysikaliskt? Snarare borde väl cirkulationen långsamt höjas till normal alltefter att blodkärlen vidgas?
Vad menar du me
Quote from Funbeat user on 17 November 2008, 20:31Anders, i mitt resonemang menade jag i huvudsak mjölksyra. En överbelastad muskulatur ansamlar mer laktat än en väl fungerande muskel. Det gör att det effektivaste sättet att få muskeln att återhämta sig är att först minimera inflammationsresponsen och se
Anders, i mitt resonemang menade jag i huvudsak mjölksyra. En överbelastad muskulatur ansamlar mer laktat än en väl fungerande muskel. Det gör att det effektivaste sättet att få muskeln att återhämta sig är att först minimera inflammationsresponsen och se
Quote from Catharina Brattlin on 17 November 2008, 20:38Först, Anders, vill jag bara säga att jag på inga sätt är en expert i dessa sammanhang. Så om jag skriver något som Du tycker verkar obegripligt beror det på ren och skär okunskap från min sida. 🙂
Det jag menar händer vid uppvärmningen av kroppsdelen ä
Först, Anders, vill jag bara säga att jag på inga sätt är en expert i dessa sammanhang. Så om jag skriver något som Du tycker verkar obegripligt beror det på ren och skär okunskap från min sida. 🙂
Det jag menar händer vid uppvärmningen av kroppsdelen ä