Quote from Funbeat user on 4 June 2009, 11:21man blir bättre löpare genom att nöta kilometrar, till en viss nivå. Sen kör man väl teknikövingar även inom löpning? Löpskolning har jag för mig att det heter och sen finns det också några heta debatter om framfotalöpníng vs. hällöpning här på Funbeat t
man blir bättre löpare genom att nöta kilometrar, till en viss nivå. Sen kör man väl teknikövingar även inom löpning? Löpskolning har jag för mig att det heter och sen finns det också några heta debatter om framfotalöpníng vs. hällöpning här på Funbeat t
Quote from Funbeat user on 11 June 2009, 02:27Anledningen att teknikträningen betyder så extremt mycket i simning jämfört med löpning är friktionen mot vattnet. Nu har jag inga exakta siffror i huvudet, men ökar man kraften och/eller frekvensen i simtagen till det dubbla kommer man inte nödvändigtvi
Anledningen att teknikträningen betyder så extremt mycket i simning jämfört med löpning är friktionen mot vattnet. Nu har jag inga exakta siffror i huvudet, men ökar man kraften och/eller frekvensen i simtagen till det dubbla kommer man inte nödvändigtvi
Quote from Funbeat user on 11 June 2009, 19:14En fördubbling av hastigheten kräver 8 gånger mer NYTTIG kraft!
(Om övriga parametrar hålls oförändrade).En sådan ökning med enbart ökning av muskelstyrkan är orealistisk. Däremot är en förbättring av verkningsgraden ofta möjlig.
Världsklassimmare har
En fördubbling av hastigheten kräver 8 gånger mer NYTTIG kraft!
(Om övriga parametrar hålls oförändrade).
En sådan ökning med enbart ökning av muskelstyrkan är orealistisk. Däremot är en förbättring av verkningsgraden ofta möjlig.
Världsklassimmare har
Quote from Funbeat user on 29 June 2009, 11:09Min amatörmässiga erfarenhet av simning är att det är teknik, teknik och kontinuitet.
Jag har från att inte kunna crawla alls gått Jönköpings Simsällskaps (JSS) crawlkurser - 3 steg - för hopplösa vuxna. 40 minuter/vecka med teknikträning från grunden.
Min amatörmässiga erfarenhet av simning är att det är teknik, teknik och kontinuitet.
Jag har från att inte kunna crawla alls gått Jönköpings Simsällskaps (JSS) crawlkurser - 3 steg - för hopplösa vuxna. 40 minuter/vecka med teknikträning från grunden.
Quote from Funbeat user on 8 July 2009, 00:49Själv genom förde jag Stockholm triathlon förra året, med bröstsim. Var så förbaskad då jag åkte hem efteråt att jag belv så ifrånkörd i början.
Jag började med Crawlkurs, givetvis gjorde jag exakt det misstag som alla andra här pratar om.Man tror ju
Själv genom förde jag Stockholm triathlon förra året, med bröstsim. Var så förbaskad då jag åkte hem efteråt att jag belv så ifrånkörd i början.
Jag började med Crawlkurs, givetvis gjorde jag exakt det misstag som alla andra här pratar om.
Man tror ju