Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVarför får man håll?
You need to log in to create posts and topics.

Jag får aldrig det, men sprang med en kompis idag och hon fick det tidigt vad beror det oftast på??

http://sv.wikipedia.org/wiki/Håll

Min erfarenhet: Vätskebrist.

Annars, ätit för tätt inpå löppasset kanske.

Det verkar finnas ett halvdussin plausibla förklaringar, välj en du gillar:

Håll vid löpning och annan idrott – vad är orsaken?

Jag har inte haft håll på 15 år ca (vad jag kan minnas) men får nu sen förra året ofta håll även på löppass där jag aldrig fick håll förr. Inga mönster vad gäller matintag, vätska, intensitet eller längd.

Får vältränade människor håll? Eller kanske ignorerar de hållet tills det försvinner?

Jag har levt efter den devisen trots att jag inte är speciellt supervältränad för löpning.
Sprang en runda efter att ha käkat grillat och druckit rödvid.
Fick håll efter 200 meter, höll i sig i 2 km då jag fick stanna några minuter för att få bort den vä

Nej: det beror aldrig på vätskebrist (vilket man iofs. kan säga om allt eftersom inget beror på vätskebrist - människor i västerlandet har aldrig vätskebrist). Håll beror på att blod från de ställen där man får håll inte hinner forslas tillräckligt fort t

Du verkar ha någon annan form av definition av vad "vätskebrist" är för något, om man i västerlandet aldrig får det. Känns ganska dumt och onödigt att utgå ifrån denna när du bör vara medveten om (?) att alla andra här på forumet definierar vätskebrist på

Jag fick håll när jag var yngre och upplevde att det hängde ihop med hur jag andades, så jag började kontrollera andningen bättre. Sedan dess har jag inte håll.

På senare år har jag läst en forskningsrapport där man såg ett statistiskt samband mellan hå