Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVarför får man håll?
You need to log in to create posts and topics.

Ja, antingen det eller hur det biologiskt är beskaffat i verkligheten: Håll beror på att blod från de ställen där man får håll inte hinner forslas tillräckligt fort till de arbetande musklerna.

”På senare år har jag läst en forskningsrapport där man såg ett statistiskt samband mellan håll och folk som alltid andades ut när de satte ner samma fot”

Det är en teori som ofta kommer upp men att det dessutom fanns foskning om detta viste jag inte – h

Teorin var att det har att göra med samverkan mellan fotisättning när man släpper diafragman för inandningen och fotisättningen och att det blir en ensidig extra belastning om man alltid gör det på samma fot.

Det var ett par år sedan jag läste den nu, me

Mikael.
Jag är väl en av de som kutast mest.

Jag fick och skulle fortfarande få håll om jag vräker i mig mat och ger mig ut på direkten i för hög fart.

Jag är en av dom som har ganska så mycket problem med håll. Det har jag alltid haft, trots att jag alltid tränat löpning regelbundet.
Det som hjälper mig när jag får håll är att leta upp en backe och springa uppför den, då släpper hållet på en gång! Någon

Min erfarenhet är att jag får håll om jag druckit kallt vatten för nära inpå passet. Enbart empiri alltså...

Anders:

Sorry för lite off topic, men att "vi i västvärlden" aldrig skulle få vätskebrist är ju rent trams. Själv dricker jag i princip aldrig vatten (och ja, jag menar verkligen aldrig), men har aldrig mått dåligt av det i allmänhet. Hade dock halsflus

Jag har sprungit mycket med olika grupper genom åren. Bla barn. Barn (grundskolebarn) får ofta håll första säg fem gångerna men sedan försvinner det och kommer inte tillbaks förrän de gjort ett långt uppehåll från löpning. För vuxengrupper kommer det ofta

Får ofta håll om jag springer på morgonen (då jag inte ätit) eller för tätt inpå då jag mumsat i mig något.

Mitt "håll" som dykt upp efter mångårig löpning är av typen kramp i en muskel strax under höger revbenskant.
Muskel är stenhård och öm vid tryck med fingrarna.
Jag kan springa vidare men smärtan är ofta så stor att jag har svårt att springa upprätt. Stan